A bérek reálértéke 2024 Q1-ben nem nőtt érzékelhetően, és emellett sok termék drágult; az átlagfogyasztó úgy érzékeli, kevesebb elkölthető jövedelme van.
Az ár vált a legfontosabb paraméterré, már megelőzi a beltartalom, az innováció és az ismertség jelentőségét is, emellett beivódott vásárlói magatartás lett a fogyasztás csökkentése.
Az ollóhatás tovább nőtt, az átlagos fővárosi vásárlói kosárértéke több mint kétszerese a vidékinek.
A magyar termékek volumene akkor növekedhet érzékelhetően, ha az olcsóbb külföldi árukkal árban is felveszik a versenyt, ezt nem könnyíti, hogy ismét számottevő az országhatár közelében lakók külföldi vásárlásainak növekedése.
A hűséges vásárlók többet költenek, viszont árérzékenyebbek, és a saját márkás termékek részaránya nő közöttük, legtöbben az infláció hatásainak csökkentése miatt váltották ki a hűségkártyát, vagy vesznek részt törzsvásárlói programokban.
A vásárlók több mint fele csökkentette bevásárlókosara tartalmát, viszont a vásárlás gyakorisága ötödével nőtt, és jellemzően több helyen is történik, azaz a hipermarketek további lejtmenetét megakadályozhatja a vásárlók hatásos megszólítása speciális ajánlatokkal, nyereményjátékokkal, és az újradefiniált célcsoportok motiválása, bizalmuk visszaszerzése.
A promócióknak várhatóan továbbra is fontos szerepe lesz a következő 2-3 évben, amíg az átlagos vásárlói kosártartalom ismét növekedni kezd, fontos viszont, hogy segítsék a márkaértékek védelmét.
(Szerző: Vas Zoltán, Marketing igazgató, a4c.hu)
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk