A BNPL („Buy now, pay later”) fizetés mindössze néhány éve robbant be a kereskedelembe, elsőként az Amerikai Egyesült Államokban, ahol leginkább a fiatalok között volt nagy nyitottság arra, hogy hozzájussanak drágább holmikhoz, úgy, hogy a számlát később, 3-4 részletben is ráérnek kifizetni. A megoldás gyorsan, alig pár év alatt nagyon népszerűvé vált: az amerikai kereskedelmi cégek több mint fele már ma is használja, az előrejelzések szerint 2025-re pedig a világ teljes e-kereskedelmi költésének mintegy 12%-a lesz érintett. Nyugat-Európában ma már szintén bevett fizetési módnak számít, de hazai környezetben is mutatkozik érdeklődés a BNPL használatára, ráadásul a Magyar Marketing Szövetség vállalati tagja, az MBH Bank felmérése szerint nálunk leginkább a 30-60 év közöttiek nyitottak erre a fizetési megoldásra. Ez hatással van a felhasználási módra is: míg az Egyesült Államokban fogyasztási cikkeket vásárolnak előszeretettel így, nálunk a magánegészségügyi szolgáltatások és a lakáskorszerűsítés költségeinek fizetésére használnák a legtöbben. A BNPL előnyeit a vállalkozói réteg is kezdi felismerni – az MBH Bank fintech-partnerének, a PastPay-nek eredményei azt mutatják, hogy a BNPL fizetési módot választó vállalkozó vásárlók átlagosan 25%-kal magasabb értékben raktak termékeket a kosárba, mint azok, akik más fizetési módot használtak.
Hogyan működik a BNPL?
A halasztott fizetés a vásárlók szemszögéből egy olyan fizetési mód, amely lehetővé teszi számukra, hogy azonnal megvásároljanak egy terméket vagy szolgáltatást, az ellenérték azonnali kifizetése nélkül. A vásárlók az ellenértéket későbbi időpontban, akár kamatmentes részletekben is kifizethetik. A BNPL-modellben a BNPL-szolgáltató (az MBH Bank konstrukciója esetében a PastPay) kifizeti a kereskedőnek a termék árát, a vásárló vállalkozás pedig a kiválasztott visszafizetési opciónak megfelelően törleszt a BNPL-szolgáltatónak. A vásárló számára általában ez egy díj- és kamatmentes finanszírozási konstrukció, amennyiben a kölcsön összegét a megállapodás szerinti határidőn belül visszafizeti. Egy áruhitellel vagy hitelkártyás vásárlással szemben számos előnnyel rendelkezik: gyors, mert a hitelbírálat valós időben, azonnal megtörténik, kamatmentes, nincs hosszadalmas elbírálási folyamat és személyes igénylés, a törlesztőrészletek száma pedig választható, 15, 30 vagy akár 60 napos határidő mellett.
A szolgáltató is nyer vele, nem csak a vásárló
A BNPL elterjedésében a vásárlók mellett maguk a kereskedők is érdekeltek. A nemzetközi tapasztalatok szerint a BNPL-szolgáltatás bevezetése nemcsak a vásárlók számát emelheti, de a kosárérték, azaz az elköltött összeg, illetve a jobb ügyfélélmény hatására a vásárlói elköteleződés is jelentősen növekedhet. Mindemellett a BNPL-t használó cégek jellemzően motiváltabbak a készletvásárlásra: mivel azonnal, a fizetési határidők lejárta előtt hozzájutnak a pénzükhöz, így lehetőségük nyílik arra, hogy az árukészletet újra feltöltsék, ezáltal nagyobb forgalmat bonyolítsanak. A BNPL-fizetés jelentős versenyelőnyt is jelenthet az olyan beszállítókkal szemben, akik előre utalást vagy 5-8 napos fizetési határidőt biztosítanak a viszonteladóiknak, lényegesen kedvezőtlenebb feltételekkel, mint a halasztott fizetés.
A halasztott fizetési megoldás minden olyan területen érdekes lehet, ahol online kereskedés folyik, legyen az nagyobb értékű készlet, berendezés vagy gép, de a bevezetését akár az egyszeri, költségesebb szolgáltatást kínáló beszállítóknak is érdemes fontolóra venni. „Egy vállalkozás fenntartható működését, versenyképességét egyértelműen javítja, ha a digitális megoldásokat, csatornákat a versenytársainál jobban használja. Amennyiben az előrelépési lehetőséget kínáló, új fintech szolgáltatást egy megbízható, meghatározó pénzintézet részvételével tudja igénybe venni, az a biztonságfaktort is jelentősen növeli. A halasztott fizetési megoldás nemzetközi trendjét érdemes meglovagolni, ráadásul a magyar piacon a kereskedő vállalkozás ezáltal - jelenleg még - megkülönböztető értékajánlatot tud adni ügyfeleinek” – emelte ki a halasztott fizetési megoldással kapcsolatban Illés Zoltán, az MBH Bank mikro- és kisvállalatok fejlesztéséért felelős ügyvezető igazgatója.
Hogyan lehet bevezetni a BNPL-szolgáltatást?
Azoknak a vállalkozásoknak, melyek nyitottak a BNPL fizetési megoldás előnyeire, az MBH Bank BUPA platformján keresztül van lehetőségük a szolgáltatás implementálására. A szolgáltatás alkalmazkodik a kereskedők által használt webshop-megoldásokhoz. Online felületen, fizetési opcióként jelenik meg a megoldás a vásárló számára, itt lehet beállítani, hogy hány nappal tolódjon el a tényleges fizetés (15, 30 vagy akár 60 nappal). Amint a vásárló ügyfél elindítja a fizetési folyamatot a vásárlás során, a rendszer a háttérben automatikusan, pár másodperc alatt ellenőrzi, hogy a rendelkezésre álló közhiteles adatok és az adószám alapján jogosult-e a szolgáltatás használatára, valamint ez idő alatt finanszírozási limitszámítás és -beállítás is történik. A tranzakciót követően a vásárló visszaigazoló e-mailt kap a fizetési kötelességéről, és a választott határidőn belül ki kell egyenlítenie a megrendelés összegét. Az eljárás a teljesen digitális folyamat mellett bármilyen más típusú rendelési folyamatba is beilleszthető, a hibrid megoldásokon át a manuális rendeléskezelésig. A szolgáltatásnak a vásárlók számára nincsen költsége, a PastPay a kereskedőknek tranzakciónként a szerződéskötéskor meghatározott díjat számítja fel. Az ajánlatról további információk a www.bupa.hu oldalon találhatók.
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk