Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a marketing.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Részletek
Elfogadom
Nem fogadom el
Marketing | 2021. december 04.

Jótállási szabályok változása – Hogyan kezeld a garanciát nyeremények esetén?

2022. január 1-jétől ismét jelentősen szigorodik a fogyasztói adásvételi szerződésekre irányadó hazai szabályozás (az Európai Unió New Deal for Consumers programja alapján), magyarról magyarra lefordítva adott termék vásárlásához kötődő garanciával, vagy jótállással kapcsolatos feltételek a fogyasztók számára kedvezőbbek lesznek.

Nemcsak a kiskereskedői pozícióban lévő forgalmazóknak, de a gyártóknak is érdemes fókuszt helyezniük erre, mert január elsejével rájuk vonatkozóan is új előírások lépnek hatályba a 373/2021. (VI.30.) Kormányrendelettel.

Az eredeti szabályozás születésekor a vásárlások személyesen történtek, ahol ki lehetett próbálni, meg lehetett vizsgálni a megvásárolni kívánt árut, ma már viszont a vásárlások meghatározó része webshopokban történik, emiatt (is) vált szükségessé a szabályozás kiigazítása.

Változott bizonyos esetekben a bizonyítási kényszer is, sőt az áru visszajuttatásának költségviselője is.

Érdemes ügyelni a meghirdetett tartalmakra is, ugyanis, ha adott reklámban kedvezőbb feltétel lett meghirdetve mint ami a jótállási nyilatkozatban szerepel, innentől a reklámbeli feltételek az irányadóak.

Kötelező jótállás esetében a jótálló fél az, aki eladja a terméket a fogyasztónak, vagyis a kisker, a bolt, az üzlet.

 

Amennyiben viszont promóció nyereményeként kapja adott fogyasztó a terméket, arra neki, nem jár semmiféle jótállás.

 

Önkéntesen bevállalhat jótállást a nyereményjáték szervezője, vagyis az, akitől kapja a fogyasztó, vagy azt is vállalhatja, hogy a nyereményre (termékre) az annak gyártója által biztosított gyártói jótállást továbbadja a nyertesnek. Ez esetben fontos, hogy a lebonyolításban közreműködő (beszállító) cég nem áll jogviszonyban a nyertessel, vagyis ő nem felelős a termék esetleges hibáiért.

Ráadásul, promóció esetén a vásárló nem magánszemély, hanem cég, így rá nem ugyanazon szabályok vonatkoznak mint a fogyasztókra, kötelező sávos (1-2-3 év) jótállás sincs ez esetben.

 

Más kérdés, hogy adott forgalmazó vállalhat forgalmazói garanciát, ez szabályos, sőt gáláns, de nem kötelező, és jellemzően a vásárlástól (nem a termék nyertesnek való átadásától) számított 1 év szokott lenni.

 

Szerző: Vas Zoltán, Marketing igazgató, a4c.hu

 

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk