2022. január 1-jétől ismét jelentősen szigorodik a fogyasztói adásvételi szerződésekre irányadó hazai szabályozás (az Európai Unió New Deal for Consumers programja alapján), magyarról magyarra lefordítva adott termék vásárlásához kötődő garanciával, vagy jótállással kapcsolatos feltételek a fogyasztók számára kedvezőbbek lesznek.
Nemcsak a kiskereskedői pozícióban lévő forgalmazóknak, de a gyártóknak is érdemes fókuszt helyezniük erre, mert január elsejével rájuk vonatkozóan is új előírások lépnek hatályba a 373/2021. (VI.30.) Kormányrendelettel.
Az eredeti szabályozás születésekor a vásárlások személyesen történtek, ahol ki lehetett próbálni, meg lehetett vizsgálni a megvásárolni kívánt árut, ma már viszont a vásárlások meghatározó része webshopokban történik, emiatt (is) vált szükségessé a szabályozás kiigazítása.
Változott bizonyos esetekben a bizonyítási kényszer is, sőt az áru visszajuttatásának költségviselője is.
Érdemes ügyelni a meghirdetett tartalmakra is, ugyanis, ha adott reklámban kedvezőbb feltétel lett meghirdetve mint ami a jótállási nyilatkozatban szerepel, innentől a reklámbeli feltételek az irányadóak.
Kötelező jótállás esetében a jótálló fél az, aki eladja a terméket a fogyasztónak, vagyis a kisker, a bolt, az üzlet.
Amennyiben viszont promóció nyereményeként kapja adott fogyasztó a terméket, arra neki, nem jár semmiféle jótállás.
Önkéntesen bevállalhat jótállást a nyereményjáték szervezője, vagyis az, akitől kapja a fogyasztó, vagy azt is vállalhatja, hogy a nyereményre (termékre) az annak gyártója által biztosított gyártói jótállást továbbadja a nyertesnek. Ez esetben fontos, hogy a lebonyolításban közreműködő (beszállító) cég nem áll jogviszonyban a nyertessel, vagyis ő nem felelős a termék esetleges hibáiért.
Ráadásul, promóció esetén a vásárló nem magánszemély, hanem cég, így rá nem ugyanazon szabályok vonatkoznak mint a fogyasztókra, kötelező sávos (1-2-3 év) jótállás sincs ez esetben.
Más kérdés, hogy adott forgalmazó vállalhat forgalmazói garanciát, ez szabályos, sőt gáláns, de nem kötelező, és jellemzően a vásárlástól (nem a termék nyertesnek való átadásától) számított 1 év szokott lenni.
Szerző: Vas Zoltán, Marketing igazgató, a4c.hu
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk