Egyre nagyobb a rés a 12-18 év közötti Z generáció és a 30 év felettiek – azaz az Y és X generáció – között. Annak, hogy nehezen találják meg egymással a közös hangot, nem csupán az az oka, hogy a fiatalok eltérő nyelvezetet, kifejezéseket használnak. Sokkal inkább arról van szó, hogy a Z generációt már olyannyira másként kell megszólítani, hogy azt néha még a csupán pár évvel idősebb Y generáció tagjai sem tudják megugrani.
A Z generációs mesterhármas: hol, hogyan és mit?
A természetes jelenség mellett, hogy saját, a korosztályra jellemző szóhasználatuk van, olyan platformokon kommunikálnak, mint például a Discord, a Twitch, a BeReal, no és persze a TikTok, amelyeknek használatába a Z generáció természetesen „belenő”, a korábbi generációknak azonban idő, energia és nem kis elszántság a platformok megismerésébe beletanulni. Emellett pedig azok a témák is igen eltérők, amelyek felkeltik a Gen Z (ejtsd: dzsenzi) figyelmét, ami nemcsak az életkorból fakad, hanem abból is, hogy ez a korosztály az általános tudás helyett inkább a hozzá közel álló egy-két dologban merül el mélyebben. Mindezek a sajátosságok különösen fontosak azoknak a vállalkozásoknak, amelyek ezt a korosztályt akár vásárlóként, akár munkavállalóként el szeretnék érni.
A személyes kötődés továbbra is fontos
Gyarmati Fanni, a Diverzum társalapítója a napokban rendezett Magyar Marketing Fesztivál meghívottjaként beszélt arról, hogy miként lehet elérni és bevonni a Gen Z tagjait: „Másra vagyunk érzékenyek. Számunkra elengedhetetlen az interakció, a visszajelzés, a választás, hogy mi döntsük el, mikor és melyik tartalomra vagyunk kíváncsiak. Emiatt a Z generáció sokszor azt érzi, hogy nem értik meg. Hiszen a tőlük idősebbek azt szokták meg, hogy ők igazodnak egy közösség elvárásaihoz, míg mi éppen fordítva: ahhoz a közösséghez csatlakozunk, amelyikkel azonosulni tudunk, aki megért minket, ahhoz viszont nagyon is ragaszkodunk. Mi éppen erre alapoztunk több mint két éve és indítottuk útjára a diákoknak szóló Diverzum szolgáltatást, hogy hidat építsünk a márkák a generációnk között.”
A diákkedvezményt nyújtó szolgáltatásnak ma már több mint 185 ezer tagja van, azaz a hazai diákság 28 százaléka. Tehát nem „csupán” egy startupot, hanem egy óriási közösséget is építettek, köszönhetően annak a tartalomnak, amellyel a korosztályukat szeretnék segíteni a tudatosabb vásárlói döntések meghozatalában. Példájuk azonban más cégek számára is tanulságos lehet arra vonatkozóan, hogy hogyan lehet és érdemes kommunikálni a mai fiatalokkal:
- egy képernyő mindenek felett: a mobiltelefon a legfontosabb és szinte az egyetlen felület, ahol mindent (is) intéznek, így arra optimalizálva kell minden céges megjelenésnek működnie
- interaktív kommunikáció: ez nem az a generáció, amelyre csak úgy „ráöntheted” az információkat, ők ugyanis kérdeznek, véleményük van, részesei akarnak lenni a közösségnek
- nyitottság: legyünk nyitottak a korosztály számára érzékeny témákra
- őszinteség és átláthatóság: maradjunk hűek a saját márkánkhoz, stílusunkhoz, mert ezt a korosztályt nem tudjuk átverni, nem érdemes a szlengjüket utánozni
- a válasz nem választás: soha ne értékeljük alul a válaszadás fontosságát
A Diverzum fejlődését is segítő start it @K&H, Magyarország legnagyobb vállalati inkubátorprogramja is egyfajta közösség az innovátorok számára, ami most ismét várja azokat csapatokat, akik üzleti ötletüket sikeres vállalkozássá szeretnék formálni, vagy a már meglévőt gyorsabban fejleszteni, nemzetközi piacra vinni. A digitális innovációkra fókuszáló, ám iparágfüggetlen startup inkubátor március 1-jéig várja a jelentkezőket, hogy szakmai mentorokkal, technológiai szolgáltatásokkal, a már sikeressé vált startupok tapasztalataival és kapcsolatépítő eseményekkel is segítse szintlépésüket. Jelentkezés itt.
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk