Idén immár harmadik alkalommal vehetnek részt a magyar fiatalok az IT Fitneszteszt elnevezésű készségfelmérési programban, amely a legnagyobb szabású olyan közép-európai projekt, amelynek célja digitális készségek feltérképezése.
A felmérés szervezői idén két korcsoportban várják a jelentkezőket az életkoruknak megfelelő feladatokkal: a megmérettetésre a 8-10. osztályos diákok illetve a 11-13. osztályos fiatalok és tanáraik jelentkezését várják - utóbbiakat összetettebb feladatsor várja.
A Magyarországon az IVSZ által koordinált felmérés során kifejezetten olyan feladatokat kell megoldani, amelyekre a tanuláshoz és más hasonló mindennapi feladatok digitális felületen történő elvégzéséhez van szükség. A kérdések az internethasználat, az IT biztonság, egyéb komplex feladatok, a közösségi hálózatok, illetve az irodai alkalmazások témakörét érintik.
Mivel az IT Fitneszteszt elsősorban a gyakorlati ismeretekre fókuszál, ennek megfelelően összetett, gondolkodást igénylő kérdéseket tartalmaz. Tavaly közel háromszáz hazai iskola csaknem tízezer diákja és tanára csatlakozott a kezdeményezéshez: 50 százaléknál jobb eredményt a diákok közel 37,7 százaléka ért el.
A felmérés hitelesített része Magyarországon 2024. október 31-ig zajlik, a legalább 50 százalékos eredményt elérő diákok, tanárok és oktatási intézmények nyereményjátékban vesznek részt, ahol értékes ajándékokat nyerhetnek. A kitöltők emellett a válaszok beküldését követően a rendszertől egy elektronikus oklevelet kapnak arról, hogy az elért eredményeik alapján milyen szintűek ezeken a területeken az ismereteik, illetve esetleg milyen területeken lenne szükségük fejlesztésre, gyakorlásra.
"A jövő munkahelyeire nem lehet bekerülni a digitális megoldások ismerete nélkül. Ezért fontos, hogy már az alapfokú oktatásban megkezdődjön a digitális készségek fejlesztése, és a fiataloknak ne okozzon gondot egy mobilapplikációban való ügyintézés, egy neten talált információ validálása, vagy a munkakörükhöz szükséges szoftverek, online szolgáltatások kezelése. Az IT Fitneszteszt abban nyújt segítséget a pedagógusoknak és a szakpolitikának is, hogy visszaméri, hol tartanak ebben a folyamatban a 8-13. osztályos diákok, és így lehetőséget kapnak az adatok alapján beavatkozni akár a tananyag szintjén is. Az IVSZ ezzel is támogatja a digitális írástudás fejlesztését Magyarországon" - kommentálta a felmérés indulásátTajthy Krisztina, az IVSZ főtitkára.
Ezért kell megismerni és fejleszteni országos szinten a digitális készségeket
Az Európai Bizottság az unió és a tagországok digitális állapotát vizsgáló Digital Decade jelentésének eredményei alapján Magyarországon a felnőtt lakosság mindössze fele rendelkezik alapszintű digitális készségekkel. Hazánkban a felnőttek mindössze 50 százaléka rendelkezik legalább alapszintű digitális készségekkel, ami jelentősen elmarad az uniós átlagtól, és a 80 százalékos uniós célkitűzéstől, amelyet 2030-ig kellene elérni. A Bizottság jelentésében azt javasolta Magyarországnak, hogy helyezzen nagyobb hangsúlyt a digitális készségek fejlesztésére, ezért elengedhetetlen az ezen a területen elért eredmények évenkénti nyomonkövetése az IT Fitneszteszt berkein belül is.
Annak érdekében, hogy az érdeklődők naprakész információt kaphassanak a hazánkban elérhető digitális készséget fejlesztő képzésekről, ezzel kapcsolatos rendezvényekről, az IVSZ a "Koalíció a digitális készségfejlesztésért és munkahelyekért" hazai koordinátoraként létrehozta a digitaliskeszsegek.hu gyűjtőoldalt az Európai Unió CEF programja pénzügyi támogatásának köszönhetően. Az oldalon számos térítésmentesen igénybe vehető kurzus is megtalálható, így például a DigitalTech EDIH kkv-k vagy a közszféra szervezeteinek munkavállalói számára elérhető kurzusai, vagy a minden érdeklődő számára elérhető LevelUP program angol nyelvű digitális képzései is.
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk