Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a marketing.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Részletek
Elfogadom
Nem fogadom el
Marketing | 2024. március 08.

Erős üzletági teljesítményt mutathat fel 2023-ban a Henkel

„A tartósan kihívásokkal teli piaci környezet ellenére 2023-ban következetesen tovább vittük növekedési stratégiánkat, sőt felgyorsítottuk annak megvalósítását. Nagyon erős szerves árbevétel-növekedést értünk el, és jelentősen javítottuk a nyereségességet. Ezzel felülmúltuk az év elején tett előrejelzésünket. Ezt a sikeres fejlődést az Adhesive Technologies, és a Consumer Brands üzletágaknak köszönhettük” – mondta Carsten Knobel, a Henkel igazgatóságának elnöke.

„Az eredetileg tervezettnél gyorsabban haladtunk előre a két korábbi fogyasztói üzletág, a Laundry & Home Care, valamint a Beauty Care összevonásával, hogy létrehozzuk az új Consumer Brands üzletágat. Az integrációból származó megtakarítások és a folyamatos portfólióintézkedések szintén hozzájárultak az üzletág erős üzleti teljesítményéhez. Az Adhesive Technologies üzletágban az új vezetés alatt szervezetünket még szorosabban összehangoltuk ügyfeleinkkel. Szervesen növeltük az árbevételt, és jelentősen javítottuk az eredményt az általánosan változékony ipari környezetben. Emellett mindkét üzletágat tovább erősítettük célzott akvizíciókkal. E teljesítmény alapján és osztalékpolitikánkkal összhangban az éves közgyűlésen stabil osztalékot fogunk javasolni részvényeseinknek."

„Szeretnék köszönetet mondani a Henkel valamennyi munkavállalójának a csapatmunkájukért és elkötelezettségükért, amely lehetővé tette számunkra, hogy sikeresen vezessük vállalatunkat ezekben a nehéz időkben. Együtt, erős globális csapatként képesek voltunk jelentősen előmozdítani Céltudatos Növekedési Programunkat, jelentős előrelépést tenni valamennyi stratégiai céljaink terén, és sikeresen fejleszteni üzleti tevékenységünket. Ez büszkeséggel tölt el, és nagyon bizakodóvá tesz a jövőnket illetően."

A csoport árbevételének és eredményének alakulása a 2023-as pénzügyi évben

A Magyar Marketing Szövetség vállalati tagja, a Henkel-csoport árbevétele a 2023-as pénzügyi évben elérte a 21 514 millió eurót, ami nominálisan -3,9 százalékos csökkenést jelent az előző évhez képest. Az árfolyamhatások -4,3 százalékkal negatívan befolyásolták az árbevétel alakulását. Az akvizíciók/értékesítések -3,9 százalékkal negatívan hatottak az árbevételre, ami elsősorban az oroszországi üzleti tevékenységek eladásának volt köszönhető. A szerves árbevétel-növekedés nagyon erős, 4,2 százalékos volt. Ezt a fejlődést a magas egyszámjegyű százalékos árnövekedés okozta, miközben a volumenek csökkentek. Az év második felében azonban egyértelmű javulás következett be a volumenek alakulásában.

Az Adhesive Technologies üzletág erős, 3,2 százalékos szerves árbevétel-növekedést ért el, amelyet a Mobility & Electronics, valamint a Craftsmen, Construction & Professional üzleti területek hajtottak. A Consumer Brands üzletág nagyon erős, 6,1 százalékos szerves árbevétel-növekedést ért el, különösen a Laundry & Home Care, valamint a Hair üzleti területeknek köszönhetően.

korrigált üzemi eredmény (korrigált EBIT) jelentősen, 10,2 százalékkal 2 556 millió euróra nőtt (előző év: 2 319 millió euró). Az eladási árak pozitív alakulása, a költségek csökkentésére, valamint a termelés és az ellátási lánc hatékonyságának növelésére irányuló folyamatos intézkedések, illetve a portfólió-optimalizálási intézkedések több mint ellensúlyozták a direkt anyagok és a logisztika továbbra is magas árainak a Csoport nyereségességére gyakorolt negatív hatásait.

A 2023-as pénzügyi évben a korrigált árbevétel-arányos megtérülés (korrigált EBIT marzs) 11,9 százalékkal (2022: 10,4 százalék) jelentősen magasabb volt az előző évinél.

Az elsőbbségi részvények korrigált hozama szintén jelentősen, 11,5 százalékkal 4,35 euróra nőtt (előző év: 3,90 euró). Állandó árfolyamon számolva az egy elsőbbségi részvények korrigált hozama 20,0 százalékkal nőtt.

nettó működőtőke az árbevétel százalékában kifejezve 2,6 százalékot tett ki, így lényegesen alacsonyabb volt az előző évi szintnél (2022: 4,5 százalék), különösen az alacsonyabb készletek miatt.

szabad cash flow 2 603 millió euróval új csúcsot ért el, ami jelentős növekedést jelent az előző évhez képest (2022: 653 millió euró). Ez a magasabb üzemi nyereségből és az alacsonyabb nettó működőtőkéből eredő, jóval magasabb működési tevékenységből származó pénzforgalomnak köszönhető.

Ennek eredményeként a nettó pénzügyi pozíció jelentősen, 12 millió euróra javult (2022. december 31-én: -1,267 millió euró).

Az Igazgatóság, a Felügyelőbizottság és a Részvényesek Bizottsága a 2024. április 22-i éves rendes közgyűlésnek az előző évhez képest változatlanul 1,85 eurós osztalékot javasol elsőbbségi részvényenként és 1,83 eurót törzsrészvényenként. Ez 42,4 százalékos kifizetési aránynak felel meg, ami kissé meghaladja a 30-40 százalékos célsávot. Ez a kifizetés az erős pénzügyi bázisnak és a Henkel-csoport nettó pénzügyi helyzetének pozitív alakulásának köszönhetően lehetséges. Ez biztosítja a részvényesek számára az osztalékfizetés folyamatosságát.

Az üzletágak teljesítménye a 2023-as pénzügyi évben

A 2023-as pénzügyi évben az Adhesive Technologies üzletág árbevétele elérte a 10 790 millió eurót, és ezzel – a negatív árfolyamhatások miatt – nominálisan -4,0 százalékkal elmaradt az előző évi szinttől. Az árbevétel szervesen 3,2 százalékkal nőtt. Ezt az árbevétel-növekedést az előző évhez képest nagyon erős áralakulás okozta. A volumenek összességében csökkentek, főként a néhány kulcsfontosságú végpiacon továbbra is visszafogott kereslet miatt. Az év előrehaladtával a volumen alakulása szekvenciális fellendülést mutatott, és a negyedik negyedévben stabil szintet ért el. A korrigált üzemi eredmény 1 584 millió euróval valamivel az előző évi szint felett volt. A korrigált árbevétel-arányos megtérülés 110 bázisponttal nőtt az előző évhez képest, és elérte a 14,7 százalékot. A jelentős árrésnövekedés elsősorban a magasabb áraknak köszönhető, amelyekhez költségcsökkentő és hatékonyságnövelő intézkedések társultak, hogy továbbra is ellensúlyozzák a tartósan megemelkedett anyagárakat.

Consumer Brands üzletág árbevétele a 2023-as pénzügyi évben 10 565 millió eurót tett ki, és ezzel nominálisan -3,3 százalékkal maradt el az előző évitől. Az árfolyamhatások -4,4 százalékkal csökkentették az árbevételt. Az akvizíciók/értékesítések szintén -5,1 százalékos negatív hatással voltak az árbevételre, főként az oroszországi üzleti tevékenységek eladása miatt. Az árbevétel szervesen 6,1 százalékkal nőtt. Ez az árbevétel-növekedés a kétszámjegyű áremelkedésnek köszönhető, miközben a volumenek részben csökkentek a portfólió optimalizálásának folytatása miatt. A volumen alakulása azonban az év második felében jelentős szekvenciális javulást mutatott. A korrigált üzemi eredmény elérte az 1 115 millió eurót, ami jelentős növekedés az előző évhez képest (910 millió euró). Ez a növekedés a direkt anyagok tartósan magas árait ellensúlyozó magasabb eladási áraknak, a költségek csökkentésére, valamint a termelés és az ellátási lánc hatékonyságának növelésére irányuló folyamatos intézkedéseknek, az integrált Consumer Brands üzletágból származó megtakarításoknak és a portfólióoptimalizálási intézkedéseknek köszönhető. Ugyanakkor a marketing- és reklámberuházások az előző évhez képest megnövekedtek a márkák és az üzletágak megerősítése érdekében. A korrigált árbevétel-arányos megtérülés elérte a 10,6 százalékot, ami 220 bázispontos növekedést jelent az előző évhez képest – annak ellenére, hogy hiányzott a 2023. áprilisában értékesített oroszországi üzleti tevékenységek pozitív hozzájárulása az eredményhez.

Kilátások 2024-re

A világgazdasági kibocsátás mérsékelt növekedése várható 2024-re. Ez mind az ipari-, mind pedig a fogyasztói kereslet mérsékelt növekedését feltételezi a Henkel fogyasztási cikkek üzletágának kulcsfontosságú területein. A jelenlegi becslések szerint a 2024-es pénzügyi évben a globális infláció alacsonyabb lesz, mint az előző évben, bár összességében magas szinten marad. Emellett a kamatlábak várhatóan magasabbak maradnak, mint az előző években.

A Henkel arra számít, hogy a külföldi pénznemben történő értékesítés átváltása egy nagyságrendileg egyszámjegyű százalékos negatív hatás várható. A direkt anyagok árai várhatóan 2023-as éves átlaghoz képest változatlanok maradnak.

Ezeket a feltételezéseket figyelembe véve a Henkel arra számít, hogy a 2024-es pénzügyi évben 2,0 és 4,0 százalék közötti szerves árbevétel-növekedést ér el, és mindkét üzletág várhatóan ezen a tartományon belül marad. A korrigált árbevétel-arányos megtérülés (korrigált EBIT marzs) várhatóan 12,0 és 13,5 százalék közötti tartományban lesz. Az Adhesive Technologies esetében 15,0 és 16,5 százalék közötti, a Consumer Brands esetében pedig 11,0 és 12,5 százalék közötti korrigált árbevétel-arányos megtérülés várható. Az elsőbbségi részvények korrigált hozama (EPS) tekintetében a Henkel +5,0 és +20,0 százalék közötti növekedést vár változatlan árfolyamon.

Jelentős előrelépés valamennyi stratégiai célkitűzés tekintetében

A kihívásokkal teli makrogazdasági és geopolitikai környezetben a vállalat az elmúlt pénzügyi évben következetesen tovább fejlődött. A céltudatos növekedés stratégiai keretét még gyorsabb ütemben hajtották végre. Az elmúlt négy évben a Henkel számos dimenzióban alapvetően megváltozott: a struktúrában, a csapatban és a kultúrában. És ezek a változások kézzelfogható eredményeket mutatnak. Különösen három nagy projekt volt jelentős hatással az elmúlt évre, amelyeket sikeresen végrehajtottak – és amelyek jelentősen előmozdították a Henkel átalakulását.

Az oroszországi üzleti tevékenység értékesítése

2022. áprilisában, mindössze néhány héttel az Ukrajna elleni orosz támadás után a Henkel úgy döntött, hogy kivonul oroszországi tevékenységeiből. Ezt egy rendkívül összetett kivonulási folyamat követte. A Henkel 2023. áprilisában végül el tudta adni oroszországi üzletét egy helyi pénzügyi befektetőkből álló konzorciumnak. A megállapított vételár mintegy 600 millió eurót tett ki.

Consumer Brands: Az összevonás a tervezettnél gyorsabban halad

A két korábbi fogyasztói üzletág, a Laundry & Home Care, és a Beauty Care összevonásával, az új Consumer Brands üzletág létrehozásával a Henkel minden kategóriában egy tető alá hozta az összes fogyasztói márkát, beleértve az olyan ikonikus márkákat, mint a Persil vagy a Schwarzkopf, valamint a sikeres Hair Salon üzletet. Ezzel a Henkel egy több kategóriára kiterjedő platformot hozott létre, amely lehetővé teszi a dinamikus növekedést. Az új üzletág 2023. januárjában "élesedett".

Az új szervezet pedig sikereket mutat: A Henkel azóta teljesítette, sőt túlteljesítette a legfontosabb mutatókat és pénzügyi célokat a Consumer Brands üzletágban, például nagyon erős szerves növekedést ért el, és visszatért a kétszámjegyű korrigált EBIT marzshoz. Ugyanakkor az integrációs folyamat az eredetileg tervezettnél sokkal gyorsabban haladt. Ez tükröződik a 2023-ban realizált megtakarításokban. A 2024. végére megcélzott, mintegy 250 millió eurós megtakarításból több mint 200 millió eurót már 2023. végére sikerült elérni. Az 1. fázisban megcélzott összes megtakarítás is 275 millió euróra emelkedett.

A második integrációs fázis, amely a Consumer Brands üzletág ellátási láncának optimalizálására összpontosít, szintén elindult. Emellett az első országokban már bevezették az úgynevezett "1-1-1 elvet". Ez a következőket jelenti: egy megrendelés, egy szállítás, egy számla. Az integráció 2. fázisából 2023-ban már mintegy 80 millió eurós megtakarítást sikerült elérni. A 2. fázistól várt teljes megtakarítás a legalább 150 millió euróról körülbelül 250 millió euróra emelkedett. Az integráció mindkét fázisából várható összes megtakarítás, amely 2026. végére teljes mértékben megvalósul, így 400 millió euróról 525 millió euróra emelkedik.

Ezzel egyidejűleg a Henkel a márkák és az innováció további erősítése érdekében befektetett az üzletágaiba, például a marketing- és értékesítési beruházások jelentős növelésével, hogy a jövőbeni növekedést és az üzletág jövedelmezőségének további javítását elősegítse.

Az Adhesive Technologies üzletág további fejlesztése

A globálisan vezető piaci pozíció további kihasználása és az üzletág következő szintre emelése érdekében a Henkel számos változást hajtott végre az Adhesive Technologies felsővezetői szintjén, és a 2023-as pénzügyi évben egy sokszínűbb és nemzetközibb csapatot nevezett ki. Ezzel egyidejűleg a szervezeti felépítést is optimalizálták, hogy tovább fokozzák az ügyfél- és piacközelséget. Az új struktúra három üzleti területet foglal magában: Mobility & Electronics, Packaging & Consumer Goods, valamint a Consumer, Craftsmen & Professional. Ez a struktúra 2023. folyamán jött létre, és teljes mértékben tükröződik a pénzügyi beszámolóban.

További előrelépés valamennyi stratégiai célkitűzés terén

A Henkel az elmúlt pénzügyi évben is szisztematikusan folytatta növekedési stratégiájának megvalósítását, és minden területen jelentős előrelépést ért el. A vállalat továbbfejlesztette üzleti és márkaportfólióját, megerősítette versenyelőnyét az innováció, a fenntarthatóság és a digitalizáció területén, optimalizálta működési modelljeit és megerősítette vállalati kultúráját.

Az aktív portfóliókezelés részeként a Henkel folytatta portfóliójának fejlesztését akvizíciókkal, valamint tevékenységek megszüntetésével vagy eladásával. A fogyasztói üzletágak egyesülésének 2022 eleji bejelentése óta mintegy 650 millió euró összforgalmú márka és tevékenység került értékesítésre vagy szűnt meg a Consumer Brands üzletágban. Például 2023-ban értékesítették az észak-amerikai légfrissítő üzleti területet. Ezzel egyidejűleg a portfólió megerősödött az Earthwise nevű fenntartható laundry and home care márka felvásárlásával Új-Zélandon. Az Adhesive Technologies üzletágban a Henkel a Critica Infrastructure felvásárlásával bővítette portfólióját a karbantartás, javítás és felújítás területén, amely az ipari alkalmazások széles körében végzett javításokhoz szükséges innovatív szálkompozit megoldások speciális szolgáltatója. Ezzel a tranzakcióval a Henkel egy vonzó, tevékenységében hasonló üzleti területtel egészítette ki ragasztóanyag-portfólióját, és platformot teremtett a további növekedéshez. A két üzletág célzott felvásárlások révén történő megerősítése 2024. elején folytatódott a kínai Vidal Sassoon hajápolási márka felvásárlásával, és a Seal for Life felvásárlásával az ipari karbantartás területén.

2023-ban a Henkel számos innovációt vezetett be a piacra, amelyek fontos trendekre reagáltak, és értéket teremtettek az ügyfelek és a fogyasztók számára. Az Adhesive Technologies üzletágban a Henkel új megoldást mutatott be a vezetéstámogató rendszerekben használt kamera lencsék ragasztására. Ez lehetővé teszi a gyors és robusztus kameragyártást az autóiparban, miközben nagyobb biztonságot garantál az önvezető járművek következő generációjában. A Consumer Brands üzletágban a Persil Deep Clean több mint 30 országban került bevezetésre, egy innovatív enzimtechnológiával ellátott új formulával. Kiváló folteltávolítást biztosít, ugyanakkor megakadályozza a kellemetlen szagok kialakulását a mosógépben. A Henkel emellett újraindította a teljes Got2b styling portfólióját, új csomagolással és a fenntarthatóság javításával, vegán formulákkal, természetes összetevőkkel és fenntarthatóbb csomagolással.

Ezen túlmenően a Henkel tovább erősítette a fenntarthatóságot az üzleti életben. Ebben az összefüggésben az éghajlatvédelem a Henkel "2030+ Fenntarthatósági Célok Keretrendszer" egyik fontos pillére, amelyet az üzlet teljes értékláncában tovább erősítettek. Különös hangsúlyt kap a megújuló energiák használatának kiterjesztése és a 2030-ig megvalósítandó klímapozitív működésre vonatkozó ambíció felé történő előrelépés. Itt a Henkel jelentős fejlődést ért el. A vállalat 14 gyárat állított át CO2-semleges termelésre 2023-ra. A Henkel 2023 év végére elérte a CO2-kibocsátás/tonna 61 százalékos csökkentését (a 2010-es bázisévhez képest). A vállalat fenntarthatósági törekvéseinek részeként a Henkel nagy hangsúlyt fektetett a fenntarthatóbb termékportfólióra is, például a megújuló és újrahasznosított anyagok fokozott használata révén, és szisztematikusabban követi az e téren elért eredményeket.

A Henkel a digitalizáció területén is további fejlődést ért el. A "Henkel dx" digitális egységében a vállalat folytatta a belső struktúrák optimalizálását, megerősítette a digitális szakértelem fejlesztését és tovább támogatta az innovációs kultúrát. A Henkel emellett elmélyítette stratégiai partnerségeit olyan globálisan vezető digitális vállalatokkal, mint az SAP, a Microsoft és az Adobe. Ezek lehetővé teszik a Henkel számára, hogy csúcstechnológiát integráljon digitális platformjaiba és projektjeibe. A digitális innovációk felgyorsításával, a következetes platformstratégiával és az összes üzletág és funkcionális terület közötti szoros együttműködéssel a vállalat tavaly tovább tudta javítani az IT hatékonyságát, és új üzleti lehetőségeket tudott teremteni a vállalat számára, például a business-to-business piacterek területén.

Emellett a Henkel az elmúlt évben tovább erősítette vállalati kultúráját, amely a "Pioneers at heart for the good of generations" vállalati célon és a "Leadership Commitments"-en alapul. Egy másik fókuszterület a holisztikus "Smart Work" koncepció megvalósítása volt, amely globális keretet képez olyan témák számára, mint a mobil munkavégzés, a digitális munkahely és a munkavállalói egészség, valamint az új globális "Diversity, Equity & Inclusion” (DEI) kezdeményezések.

„2023-ban erős üzleti teljesítményt nyújtottunk, minden stratégiai dimenzióban következetesen végrehajtottuk a céltudatos növekedésre vonatkozó menetrendünket, és előmozdítottuk vállalatunk átalakulását. Szilárd meggyőződésem, hogy jó úton járunk és a helyes stratégiát követjük. Nagy bizalommal tekinthetünk 2024-re és az azt követő évekre, és teljes mértékben elkötelezettek vagyunk ambícióink megvalósítása mellett" – összegezte Carsten Knobel.

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk