Összesen 641 üzletet működtetett az elmúlt év végén a Magyar Marketing Szövetség vállalati tagja, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. A franchise hálózat üzleteivel együtt a cégcsoport 17 ezer munkatársnak biztosít megélhetést, ezzel az ország egyik legnagyobb munkaadója. A vállalat az elmúlt évben öt új áruházat nyitott országszerte, négyet pedig modernizált. Ezekre összesen csaknem 10 milliárd forintot fordított saját erőből SPAR, amely hazai alapítása óta mintegy 539 milliárd forint értékű beruházást valósított meg Magyarországon.
A vállalat 2023.12.31-én 641 üzletet működtetett többféle áruháztípus égisze alatt.
Üzlettípus | Darabszám | m2 |
---|---|---|
INTERSPAR hipermarket | 36 | 142 630 |
SPAR szupermarket | 300 | 235 968 |
City SPAR szupermarket | 32 | 11 458 |
SPAR partner (franchise) | 42 | 22 569 |
SPAR market (franchise) | 83 | 19 291 |
OMV – SPAR express (töltőállomás) | 87 | 9 613 |
Orlen – DESPAR (töltőállomás) | 61 | 5 604 |
Összesen | 641 | 447 133 |
Csaknem 10 milliárdot fordított 2023-ban a SPAR üzletfejlesztésre
A SPAR Magyarország számára az alapítás óta stratégiai kérdés a vásárlók lehető legmagasabb szintű kiszolgálása, valamint a fenntartható működés. Az elmúlt év legnagyobb fejlesztése Debrecenben valósult meg, ahol megnyitotta kapuit a város második INTERSPAR áruháza. A Mikepércsi úton található, 2600 négyzetméteres eladóterű hipermarket hárommilliárd forintos beruházással készült el. Sárospatakon csaknem 750 millió forintból nyílt új, 984 négyzetméter alapterületű szupermarket. Békéscsabán, a Lencsési úton is új, 120 millió forintból átalakított szupermarket nyitotta meg kapuit a vásárlók előtt. A fővárosban is bővült a SPAR-hálózat: a vállalat a Fehérvári úton adott át új, több mint 300 millió forintból elkészült, családias City SPAR üzletet. Budapest 15. kerületében, a Szentmihályi úton pedig 1,35 milliárd forintos beruházással 700 négyzetméteres SPAR szupermarket nyílt.
Új áruházai nyitása mellett a meglévők modernizálására is jelentős forrásokat biztosít évről-évre a vállalat. Az elmúlt évben a körmendi SPAR áruház újult meg mintegy egymilliárd forintból. Hasonló nagyságrendű fejlesztést hajtott végre a SPAR Budapesten, a Szigony utcai üzletében. A Blaha Lujza tér 1. szám alatti Corvin Palace-ban található SPAR áruház modern belső térrel fogadja a csaknem egymilliárd forintos korszerűsítés után a vásárlóit. A főváros IV. kerületének szívében pedig 1,5 milliárd forintos beruházás keretében kapott új külsőt és belsőt a Szent Imre utca és a Görgey Artúr út sarkán lévő SPAR szupermarket.
Tovább bővült 2023-ban is a SPAR partner program
A vállalat franchise-hálózata huszonöt üzlettel bővült 2023-ban. Több mint 16 ezer termékből álló árukínálat, logisztikai és oktatási szolgáltatások, informatikai és szakmai segítség áll a SPAR-családhoz tartozó üzletek rendelkezésére, amelyek a csatlakozáskor nagyszabású felújításon és korszerűsítésen esnek át. A 2012 óta működő és folyamatosan fejlődő franchise-hálózat 273 üzlettel büszkélkedhet, amelyek 2023-ban 134,5 milliárd forintos forgalmat értek el összesen.
Már több mint 200 településen szolgáltat a SPAR online shop
Évről-évre emelkedő forgalmat ér el a 2019-ben indult SPAR online shop, amely ma már az ország több mint 200 településén szállítja házhoz a megrendelt termékeket. 2023-ban Győrben, Keszthelyen, Pápán, Debrecenben, Szolnokon, Pécsen és Zalaegerszegen indult el a házhozszállítási szolgáltatás. Emellett további településeken alakítottak ki áruházi átvételi, drive-in pontokat. A környezetvédelem területén is előrelépett a több mint 14 ezer terméket kínáló szolgáltatás: 2023 augusztusától a vevők eldönthetik, hogy papírtáskában vagy csomagolás nélkül szeretnék átvenni a rendelésüket.
Modern környezet és csúcstechnológia a Regnum húsüzemekben
A SPAR Magyarország bicskei Regnum húsüzeme húsz évvel ezelőtt azzal a céllal indult, hogy a vállalat megbízható forrásból származó, a legmodernebb technológiával feldolgozott, magas minőségű tőkehúsokat és húskészítményeket biztosítson az üzlethálózata számára. A cégcsoport 2020-ban megvásárolt egy perbáli termelőüzemet, ahol átfogó fejlesztéseket hajtott végre. A korábbi fejlesztések folytatásaként 2023-ban mintegy 1,1 milliárd forintból megvalósult beruházás során új polcrendszerrel bővült a segédanyagraktár, átalakult a gépészet egy része, korszerűbb lett a világítás, valamint takarékos és környezetbarát, szén-dioxid-alapú hűtési rendszer épült ki. Az üzemfelújítás mellett kibővített tárgyalóval, felújított irodai mosdókkal, új dolgozói étkezővel és tálalókonyhával is gyarapodott a perbáli telephely. A Regnum két egységéből tavaly 1,2 millió kg bontott marhahús, 25,6 millió kg bontott sertéshús és 37,6 millió kg saját márkás termék került a SPAR üzletekbe. A bicskei üzem nettó forgalma 2023-ban 65,92 milliárd forint, míg a perbálié 11,41 milliárd forint volt.
Ötéves lett a SPAR enjoy. convenience üzem
A SPAR enjoy. convenience üzemet zöldmezős beruházás keretében mintegy 1,2 milliárd forintból építette fel a vállalat. A 2018-ban átadott, a legmagasabb élelmiszerbiztonsági követelményeknek megfelelő, 1500 négyzetméteres üzem több mint 60 termékkel látja el a SPAR-hálózatot. Az üzem fejlődése töretlen: minden évben számos új termék hagyja el a gyártósorokat, ami a jubileum évében sem volt másképp. A vásárlók körében nagy sikert aratott saláták mellett az indulás óta eltelt években hidegtálakkal és különféle készételekkel bővült a kínálat. Az üzemből 2023-ban 977,6 tonna legyártott saláta, krém és mintegy 3 millió szendvics került az SPAR egységeibe.
Juttatásoktól a képzésekig
A 13. havi juttatás, a SPAR Hűségprogram és a munkavállalók 15%-os vásárlási kedvezménye is érvényben maradt, emellett a vállalat kizárólag saját forrás felhasználásával valósította meg az éves bérfejlesztést, ami 2023-ban 8,7 milliárd forintot jelentett. A bővülő partneri együttműködéseknek köszönhetően a munkatársak kedvezményes áron érhetnek el többek között banki szolgáltatásokat, sporttermékeket, színházjegyeket és különféle belépőket. A vállalat elkötelezett a munkavállalók egészségi állapotának megőrzése iránt, ennek érdekében hat éve működik együtt az ország egyik legnagyobb magánegészségügyi szolgáltatójával, amely szűrővizsgálatokat végez, betegségeket diagnosztizál és kezel.
2023-ban is számos képzésen vehettek részt a munkavállalók: az elmúlt évben több mint 1500 munkatárs részesült szakoktatásban. A 2019-ben indult SPAR Vezetői Akadémia fejlesztő programjainak fókuszában 2023-ban is a hosszú távú sikeres működéshez szükséges vezetői készségek álltak.
Hazai beszállítók felkarolása
A SPAR Magyarország segíti a hazai kisvállalkozásokat, hogy termékeikkel megjelenhessenek áruházaiban: a Hungaricool verseny negyedik alkalommal meghirdetett felhívására 2023-ban 179 vállalkozás jelentkezett 301 termékkel. Végül 9 nyertes márka 37 új terméke vált elérhetővé az INTERSPAR hipermarketek polcain.
A 2021-ben elindított Régiók Kincsei program szintén a hazai kistermelők piacra jutási esélyeit javítja. A vállalat első lépésként hat nagyvárosban - Nyíregyházán, Pécsett, Győrben, Székesfehérváron, Zalaegerszegen és Hódmezővásárhelyen - alakított ki régiós központokat a beszállítói lánc lerövidítése érdekében, 2023-tól kezdve pedig már Budapesten is elérhetővé váltak a hazai kisvállalkozások, termelők, kézműves cégek, kis borászatok és sörfőzdék kiváló minőségű magyar termékei.
Mindennapi megtakarítás árakciókkal
Folyamatosan alacsonyan tartja számos terméke árát a SPAR, ezzel segítve a vásárlóit. A 2023-as év elején útjára indított Piros Árak promóció keretében az áruházlánc vállalta, hogy több mint ezer termék árát heti szinten ellenőrzi és folyamatosan alacsonyan tartja. A SPAR ÁRSTOP Extra promóció ideje alatt pedig háromszáz termék árát fagyasztotta be az üzletlánc. Egy 2023. június 1-jétől életbe lépett kormányrendelet kötelező akciók bevezetését határozta meg, a SPAR Magyarország azonban komplex akciós stratégiájának keretében – a kötelezően meghatározott engedményeken túllépve – számos árucikk esetében 10-40 százalékos árkedvezményt biztosított. A mintegy félmillió vásárló által használt MySPAR alkalmazás pedig több újdonsággal is jelentkezett 2023-ban.
Jubilált az S-BUDGET
A SPAR Magyarország termékcsaládjai közül az egyik legnépszerűbbnek számít az S-BUDGET márka. A folyamatos termékkörbővítésnek köszönhetően ma már több mint hétszázféle S-BUDGET termék közül választhatnak a vevők. A jubileumi évben ötven újabb árucikkel: csokoládékkal, pékárukkal, húskészítményekkel, jégkrémekkel, háztartási és kényelmi termékekkel bővült a választék. 2023-ban a SPAR márkatermékek családja már csaknem 4200 árucikket foglalt magába.
Társadalmi kezdeményezések támogatása
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR harmadik éve segíti a rászoruló gyermekek iskolakezdését. A vásárlók a 2023-as tanszergyűjtő kampány során több mint 62 ezer tanszerrel és közel 2,2 millió forint értékű adománykártya megvásárlásával járultak hozzá mintegy 1600 rászoruló diák tanévkezdéséhez, az áruházlánc pedig további 1 millió forinttal egészítette ki a támogatást. A két szervezet több évtizedes, hagyományos Adni Öröm! karácsonyi akciója révén pedig közel 200 tonna élelmiszer gyűlt össze, amiből 25 ezer ajándékcsomag készült. A SPAR online shopban, vagy az üzletekben megvásárolt adománykártyák révén több mint 6,3 millió forint, a szeretetszolgálat weboldalán keresztül pedig további közel 5 millió forint felajánlás érkezett, amelyet szintén élelmiszer-ajándékcsomagok megvásárlására fordítottak.
A menhelyeken élő állatokról is gondoskodik évről-évre a SPAR Magyarország az Országos Állatvédőrség Alapítvánnyal karöltve. 2023-ban 174 alkalommal gyűjtöttek civil szervezetek a cég 33 üzletében országszerte. Ezen alkalmak során összesen 32 ezer kilogramm száraztáp és több mint 45 ezer konzerv, valamint sok egyéb állateledel gyűlt össze.
A környezeti fenntarthatóság stratégia cél
A SPAR Magyarország stratégiai törekvései közé tartozik a környezeti fenntarthatóság megteremtése a kereskedelmi tevékenység, az élelmiszer-előállítás és a logisztika területén is.
Az üzletek felújításakor szinte minden alkalommal megtörténik a nyílászárók cseréje, az épületek homlokzati hőszigetelése pedig további energiamegtakarítást eredményez. Egy-egy szegedi, pécsi, dorogi és gödi áruház áramellátását pedig napelemrendszer támogatja. A modernizált SPAR és INTERSPAR üzletek belső tereiben energiahatékony és hosszú távon is gazdaságosan üzemeltethető kereskedelmi hűtésrendszerek segítik a takarékos áramfogyasztást. Az új egységek építésekor, valamint a korszerűsítések alkalmával az áruházak LED-világítást kapnak. A takarékosság jegyében záráskor valamennyi világítótestet lekapcsolnak, kizárólag az őrvilágítás marad aktív.
A SPAR 2022-ben csatlakozott a Munch ételmentő platformhoz, amelynek révén a vásárlók élelmiszereket menthetnek meg a kidobástól. Féléves tesztidőszakot követően 2023 nyarától valamennyi SPAR és INTERSPAR üzlet lehetőséget biztosít a vevőknek arra, hogy az applikáció használatával jelentős kedvezménnyel jussanak hozzá közeli lejáratú élelmiszerekhez. Emellett a jó minőségű termékeket a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal együttműködve hátrányos helyzetű családok, idősek, betegek, hajléktalanok kapják meg.
Szemléletformálás terén az élelmiszer-pazarlás elkerüléséhez és a fenntartható étrend kialakításához nyújt segítséget a Nestlé Hungária és a SPAR Magyarország közös kiadványa, a Tervezz okosan!, mely ingyenesen érhető el a két cég online felületein.
A vállalat digitális megoldásokkal csökkentette az áruházak működéséhez szükséges papíralapú adminisztrációt. Ezen intézkedéseknek köszönhetően 2023-ban éves szinten közel 14 tonnával kevesebb papírt használtak fel. Szintén tavaly vezette be a cég, hogy a korábbihoz képest 70%-kal kevesebb műanyagot használ fel a népszerű S-BUDGET darált hús új, innovatív, vákuumfóliás csomagolásához. Ezen felül 59 tonnányi műanyag csomagolóanyagot takarít meg a SPAR azzal, hogy a logisztikai folyamatok során többször használatos rolliponyvával fedi le az áruházakba induló szállítmányok egy részét.
Díjak sora ismerte el a SPAR termékeit, kezdeményezéseit
A SPAR márka tizenötödik, az INTERSPAR nyolcadik, míg a Regnum brand harmadik alkalommal nyerte el a Superbrands Magyarország szakértői bizottsága által odaítélt rangos szakmai elismerést.
A SPAR Magyarország évek óta támogatja a hazai termékek piacra jutását, valamint segíti a családi és kisvállalkozásokat. Ezt a törekvést szakmai oldalról a Magyar Termékekért Kereskedelmi Nívódíj ezüst fokozatával és a vevők szavazatai alapján először odaítélt Magyar Termékekért Vásárlói Nívódíjjal ismerték el. A szakmai versenyeken ezeken felül számos SPAR termék magas minőségét különféle termékdíjak sora jelzi. Díjat nyert a SPAR az Effie Awards Hungary 2023 versenyen. A „Régiós kistermelők támogatása: Régiók Kincsei program” kampány Bronz Effie-t kapott a társadalmi célú kampányok – CSR – Márkák, vállalatok / doing good kategóriában.
A SPAR környezettudatos működése és fenntarthatóság iránti elkötelezettsége okán is részesült elismerésekben. A Greengage – a zöld elkötelezettség díja a környezettudatos működés elismeréseként került fel a büszkeségfalra, emellett a vállalat megkapta a Fenntarthatóság Szimbóluma 2023 címet is.
A StarStore – Év Kereskedője 2023 pályázaton a Bécsi úti INTERSPAR nyerte Az év hipermarket üzlete 2023 díjat. A fővárosi üzlet az összesített eredmény alapján a verseny abszolút győzteseként a Store of the Year 2023 cím büszke tulajdonosa is lett. A kereskedelmi láncok között az Év hipermarket üzletlánca 2023 cím is a SPAR Magyarországhoz került. A vállalat az Év Boltja 2023 megmérettetésen első helyen végzett, és megkapta az Az Év Környezetbarát Kereskedője címet. Ugyancsak ezen a versenyen a hipermarket kategória győztese a Bécsi úti INTERSPAR lett.
A vállalat a munkavállalói érdekében tett törekvései eredményeként elnyerte a Megbízható Munkaadó 2023/24 címet. Külön büszkeségre ad okozott, hogy az Év menedzsere díjátadóján az Év női menedzsere különdíját vehette át Heiszler Gabriella, a SPAR elnök-ügyvezető igazgatója.
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk