A GfK tanulmányában vizsgált 25 európai ország lakosai összesen közel 3,400 milliárd euróval rendelkeznek, amelyet a kiskereskedelemben költhetnek el, ez egy főre vetítve 6517 euró átlagos kereskedelmi vásárlóerőnek felel meg. Ezzel Luxemburg az éllovas, ahol a kiskereskedelmi kiadásokra az emberek 12 067 euró fordíthatnak, ami több mint 85 százalékkal az európai átlag felett van. A második és harmadik helyen Svájc és Dánia áll. Németország van a legközelebb az átlaghoz, ahol az emberek 6 667 euró kereskedelmi vásárlóerővel rendelkeznek.
Összességében a 25 országból 13-ban az egy főre jutó kereskedelmi vásárlóerő meghaladja az átlagot, ezzel szemben 12 országban átlag alatti. Románia áll az utolsó helyen 2986 euróval, ami az átlag alig 46 százalékának felel meg. Magyarország a Visegrádi és a szomszédos országokkal együtt a rangsor utolsó harmadában található 4572 eurós átlagos kiskereskedelmi potenciállal lakosonként. A regionális különbségek azonban nem csak a kontinens országai között, hanem természetesen az egyes országokon belül is jól megfigyelhetők.
Kiskereskedelmi vásárlóerő Európában
Sorrend |
Ország |
Lakosság |
Egy főre euróban |
jutó |
vásárlóerő, |
Európai kiskereskedelmi vásárlóerő index* |
1 |
Luxemburg |
660,809 |
12,067 |
|
|
185.2 |
2 |
Svájc |
8,738,791 |
11,617 |
|
|
178.3 |
3 |
Dánia |
5,932,654 |
9,479 |
|
|
145.5 |
4 |
Finnország |
5,563,970 |
8,711 |
|
|
133.7 |
5 |
Franciaország |
65,834,837 |
8,634 |
|
|
132.5 |
6 |
Svédország |
10,521,556 |
8,352 |
|
|
128.2 |
7 |
Norvégia |
5,488,984 |
8,284 |
|
|
127.1 |
8 |
Ausztria |
8,978,929 |
8,041 |
|
|
123.4 |
9 |
Belgium |
11,697,557 |
7,666 |
|
|
117.6 |
10 |
Írország |
5,149,139 |
7,467 |
|
|
114.6 |
11 |
Hollandia |
17,811,291 |
7,314 |
|
|
112.2 |
12 |
Egyesült Királyság |
67,026,292 |
6,685 |
|
|
102.6 |
13 |
Németország |
83,237,124 |
6,667 |
|
|
102.3 |
|
Európa-25 |
515,168,467 |
6,517 |
|
|
100.0 |
14 |
Spanyolország |
47,475,420 |
6,017 |
|
|
92.3 |
15 |
Portugália |
10,467,366 |
5,892 |
|
|
90.4 |
16 |
Olaszország |
58,850,717 |
5,861 |
|
|
89.9 |
17 |
Szlovénia |
2,116,972 |
5,612 |
|
|
86.1 |
18 |
Horvátország |
3,862,305 |
5,318 |
|
|
81.6 |
19 |
Szlovákia |
5,428,792 |
4,914 |
|
|
75.4 |
20 |
Csehország |
10,827,529 |
4,753 |
|
|
72.9 |
21 |
Magyarország |
9,599,744 |
4,572 |
|
|
70.2 |
22 |
Lengyelország |
37,766,327 |
4,051 |
|
|
62.2 |
23 |
Szerbia |
6,641,197 |
3,977 |
|
|
61.0 |
24 |
Bulgária |
6,447,710 |
3,808 |
|
|
58.4 |
25 |
Románia |
19,042,455 |
2,986 |
|
|
45.8 |
Forrás: © GfK Kereskedelmi Vásárlóerő Európa 2023 * Egy lakosra jutó index: Európai átlag = 100
A kereskedelmi vásárlóerő azt mutatja meg, hogy a lakosság az átlagos összes jövedelmének mekkora részét költheti el az üzletekben – mondta el Kui János a GfK geomarketing termékeinek szakembere. Ez az arány ma Magyarországon közel 50 százalék, azaz az összes rendelkezésre álló jövedelmük felét a kiskereskedelemben költik el a lakosok.
Ahogy a térképen is látszódik, kirajzolódnak bizonyos regionális különbségek, amelyek viszont nem olyan nagy mértékűek, mint amikor a teljes elkölthető jövedelmet vizsgáljuk. Minél kisebb földrajzi egységet veszünk, a jellemzők annál pontosabban vizsgálhatók.
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk