Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a marketing.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Részletek
Elfogadom
Nem fogadom el
Marketing | 2022. július 20.

A kkv-k 92 százalékának nöttek a költségei az elmúlt fél évben

A hazai vállalkozások nem számítanak arra, hogy a háború néhány héten belül befejeződik – derül ki a Magyar Marketing Szövetség vállalati tagja, a K&H kkv bizalmi index kutatásából, amely a magyarországi mikro-, kis- és középvállalkozások következő egy évre szóló várakozásait vizsgálja. Többségük (54%) azonban még mindig bízik abban, hogy idén véget érhet. A háború komoly, akár több mint két évig tartó elhúzódását csak minden tizennegyedik cég feltételezi.

„Az orosz-ukrán katonai konfliktus elhúzódása a hazai vállalkozások egyéves várakozásaira is hatással van. Az árfolyamváltozás, az áremelkedés és az anyagbeszerzési nehézségek ugyanis mind a vállalati költségek emelkedésével járnak, ami meghatározó a további pénzügyi és beruházási terveket illetően. A kutatásból az is látható, hogy ez a hatás az egyes szektorokban eltérő mértékben jelentkezik. A mezőgazdasági cégek 66 százaléka, a kereskedelmi és a szolgáltató cégek nagyjából harmada (35%), az ipari, építőipari vállalkozásoknak pedig 45 százaléka jelezte azt, hogy nagymértékben befolyásolja 12 hónapra vonatkozó terveiket a katonai konfliktus” – mutatta be az eredményeket Rammacher Zoltán, a K&H kkv marketing és értékesítés támogatás vezetője.

Így emelkedtek a kkv-k költségei

Alig van olyan cég, ahol az elmúlt félévben nem jelentkezett többlet kiadás. Ennek mértéke a vállalkozások több mint harmadánál (35%) nem haladja meg a 10 százalékot, a kkv-k többségénél azonban jóval komolyabb emelkedés történt. A cégek közel felénél (46%) 11-25 százalék között, minden tizedik vállalkozás esetében pedig 25 százalékot is meghaladó mértékben növekedtek a költségek. Ennek egyik oka, hogy az alapanyaghiány sok esetben a beszerzés drágulását okozta. Azok közül a cégek közül ugyanis, ahol nehézségeket okozott az alapanyagok beszerzése, 89 százalék mondta, hogy csak drágábban tudott hozzájutni a szükséges termékekhez. Emellett a költségek emelkedésében a forintárfolyam változása is komoly szerepet játszik: 72 százalék jelezte, hogy kedvezőtlenül befolyásolja cégét a forint gyengülése.

Az emelkedő költségek hatására ötből négy cég volt kénytelen árat emelni a felmérést megelőző fél évben. 37 százalékuk maximum 10 százalékkal, minden harmadik cég 11-25 százalék között, közel minden tizedik cég (9%) pedig 25 százalékot meghaladó mértékben.

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk