Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a marketing.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Részletek
Elfogadom
Nem fogadom el
Marketing | 2024. április 10.

10+1 SEO hiba, amit akár már ma javíthatsz

Mit jelent a SEO (Search Engine Optimization)? Ha egyszerűen szeretnénk fogalmazni, akkor a magyarul keresőoptimalizálásnak fordított kifejezés nem más, mint hogy a segítségével az adott weboldal tartalmát bizonyos szavakra, kifejezésekre a találati lista elejére juttassa el. 

Miért jó ez számodra? Először is, a találati lista második oldalára tíz keresőből csupán egy jut el, tehát minél előrébb vagy, annál nagyobb az esély, hogy megtalálják a cégedet a potenciális ügyfelek. Másrészt ingyenes, tehát a segítségével úgy érkeznek érdeklődők a weboldaladra, hogy nem kell érte fizetned. A kérdés már csak az, hogyan fogj hozzá?

Egyszerűnek tűnik, mondhatnánk, hiszen egy gyors kulcsszókutatást kell csak végezni, hogy kiderüljön, melyek azok a kifejezések, amelyek hasznosak a tevékenységed szempontjából és mivel népszerűek, egyúttal hatalmas forgalmat is hoznak majd neked. 

Ez alapján optimalizálod a weboldalad tartalmait, beépítesz számtalan belső és külső linket, majd várod, hogy kezdjél feljebb kúszni a találati listán. Több hét-hónap után biztosan javul a helyezésed, ám még mindig csak a második, vagy harmadik oldalon szerepelsz a találati listán. Mi ment vajon félre?

A SEO alighanem egyike azon marketing stratégiáknak, amelyeket viszonylag gyorsan megérthetünk, átültethetünk a gyakorlatba, ám hosszú időbe telik, míg olyan szakértői tudásra teszünk szert, hogy a legtöbb látogatót hozó top kulcsszavak terén hatékonyan alkalmazzuk.

A jó hír, hogy néhány dolog kijavításával a találati lista első oldalán való megjelenés sem lehetetlen.

Íme 10 tipikus SEO hiba

1. Nem a megfelelő kulcsszavakra optimalizálod a tartalmat

Könnyen beleeshetsz abba a csapdába, hogy olyan kulcsszavakra optimalizálod a tartalmat, ami számodra nem releváns. Ez lehet az éppen legkeresettebb kulcsszó országos szinten, csak éppen te egy szűkebb térségre koncentrálsz, vagy lehet egy túlságosan általános tartalommal bíró kulcsszó, amellyel olyan látogatók érkeznek a weboldalra, akiket nem érdekel a szolgáltatásod/terméked. 

Esetleg az is előfordulhat, hogy épp azokat a kulcsszavakat választod ki, amelyek esetében ádáz harc dúl a találati lista első oldaláért.

A legjobb, ha minél pontosabban fogalmazol. Nézzünk egy példát: ha ingatlanközvetítéssel foglalkozol, akkor nem szerencsés az "ingatlanközvetítő" kulcsszóra fókuszálni, hiszen itt nagy a verseny. 

Próbáld minél precízebben megfogalmazni a tevékenységedet, mint például "ingatlanközvetítés Budapesten panellakásokat keresőknek". A weboldal látogatottságának növekedésével párhuzamosan pedig egyre kompetitívebb kulcsszavakra tudsz majd tartalmat optimalizálni.

2. Hiányoznak a meta leírások, az alt tagek

A metaleírásokat nem érdemes megspórolni. A jól megfogalmazott meta leírások ugyanis kulcsfontosságúak ahhoz, hogy az interneten kereső személy az oldaladra kattintson. 

Ezt a maximum 160 karakter hosszúságú szövegrészt egy reklámszövegnek is tekintheted, ez adja el az oldalad. Ez teszi világossá a felhasználónak, hogy miről szól az adott tartalom, a keresési találati oldalon ez jelenik meg a cím alatt. Fontos, hogy tartalmazza a kulcsszót. Érdemes CTA-t is belefogalmaznod a szövegbe, pl.: kattints, nézd meg, válogass.

A hiányzó alt tagek is problémát jelentenek. A képekhez megírt legfeljebb 30-40 karakternyi alt tagek (helyettesítő szövegek) információval szolgálnak a keresőmotoroknak arról, hogy mi található a képen.

3. Nincs blog a weboldalon

Miért lényeges, hogy a cég weboldalán ne csupán egy cégismertető, termékfotók és árak fogadják az oda látogatót? Az online felület nem egyenlő a termékkatalógussal, hanem ennél jóval több funkciót kell ellátnia. 

Azon túlmenően, hogy megfelelő információval látja el a vevőket a termékeiddel, szolgáltatásaiddal kapcsolatban, hasznos tanácsokkal kell szolgálnia azok számára, akik még csak "nézelődnek". Ehhez kulcsfontosságú a blog megléte, ahol olyan kérdésekre is választ kaphat a felhasználó, ami segíti a választásban, és egyúttal növeli a cégeddel szembeni bizalmat.

4. Rosszul megírt tartalom

Ha a céged weboldala rendelkezik bloggal, akkor fontos, hogy azt tartalommal is megtöltsd. A gond csak az, ha úgy próbálod megtölteni tartalommal, mint ahogy számos példát látni erre: alacsony büdzsé mellett, rossz minőségű szövegeket helyeznek el rajta. 

Sokkal eredményesebb, ha egyedi, minőségi - ezzel együtt persze drágábban előállított - tartalmakat helyezel el a weboldaladon és a blogodban. Érdemes képes és videós elemeket is elhelyezni, esetleg grafikákat, infografikonokat. Figyelj a tördelésre, a helyesírásról nem is beszélve!

5. Halmozott kulcsszavak

Azt hihetnénk, ha minél többször szerepel a kulcsszó a szövegben, annál nagyobb az esélye annak, hogy megtalál a potenciális ügyfél. Ez sajnos nem így van. Sőt. Ha minél többet helyezel el a szövegben, negatívan befolyásolhatja a helyezésedet a találati listán, a keresőmotorok ugyanis büntetik ezt a tevékenységet.

Emellett az is lényeges, hogy az adott kulcsszó illeszkedjen a tartalomba, ne olyan szövegbe "erőszakoljuk" bele, amely teljesen másról szól. 

6. Tartalomduplikáció

Könnyen gondolhatod, hogy ha ugyanazt a tartalmat több aloldaladon is megjelenteted, vagy egy más forrásból veszel át egy az egyben tartalmat, és azt közlöd a weboldaladon (pl. wikipedia), azzal nem követhetsz el hibát. Ez azonban tévedés, hiszen ilyen esetben is büntethet a keresőmotor. 

A tartalom duplikálásával csak a találati listán elért helyezésedet rontod, ha pedig máshonnan veszel át tartalmat a forrás megjelölése nélkül, azzal szerzői jogot sértesz. 

Figyelj rá, hogy mindig egyedi tartalmat készíts, ami máshol az interneten ebben a formában nem fellelhető. Amennyiben más anyagot is felhasználsz a tartalmakhoz, igyekezz betartani a 75-25-ös szabályt, azaz legfeljebb 25 %-ban tartalmazzon a szövegünk másolt, átvett, idézett tartalmat.

7. Nincsenek optimalizálva az aloldalak

Ha pl. az aloldalaknak nincsenek címei, vagy az egyes URL-ekben a cég neve szerepel valamilyen irreleváns szóval/számmal kiegészítve, az kimondottan káros SEO szempontból. 

Az ingatlanközvetítő példájánál maradva, szerencsés, ha az egyes aloldalakhoz a legnépszerűbb kereséseket kapcsolod, mint például új építésű lakások, használt lakások, lakótelepi lakások és ezeket az aloldalak címeiben, URL-jeiben és tartalmaiban is megjeleníted.

Webáruház esetén is hasonlóan kell eljárni, minden egyes kategóriaoldal esetében lényeges, hogy az URL-ben szerepeljen a kulcsszó, mint például "trekking kerékpár" vagy "városi kerékpár".

Lényeges továbbá, hogy az adott aloldalon/kategóriaoldalon/termékoldalon is legyen megfelelő mennyiségű és minőségű tartalom, amely tartalmazza a kulcsszavakat.

8. Kizárólag az On-Site SEO-val foglalkozol

A keresőoptimalizálás nem kizárólag az On-Page SEO-t (a weboldal tartalmának fejlesztését) jelenti. Éppúgy magában foglalja a technikai SEO-t (a honlap keresőrobotok általi elérhetősége, indexálhatósága és értelmezhetősége), mint ahogy az Off-page SEO-t (linképítés).

Érdemes mind a három területre egyaránt időt és energiát fordítani, hiszen együtt képesek igazán segíteni a kívánt eredmény elérését.

9. Technikai hiányosságok a weboldalon

Apróságnak tűnhet ugyan, de a keresőmotorok nem értékelik, ha az adott oldalon több H1-es címsor szerepel, mint ahogy azt sem, ha egy sem szerepel. Fontos, hogy a H1-es címsor mellett legyenek H2 és H3-as címsorok, tehát az adott tartalom jól struktúrált, átlátható legyen.

Éppúgy rontja a helyezést, ha rosszul van felépítve a belső navigáció, vagy teljesen hiányzik. Ez felhasználói élmény szempontjából sem kedvező, hiszen a látogató nem tudja, hogy éppen hol van, melyik aloldalra hogyan tud eljutni, aminek az lesz az eredménye, hogy távozik.

Sokat ártanak a nem megfelelően tömörített képek, vagy fájlok is. Érdemes olyan formátumot választani a képek, fájlok optimalizálásához, tömörítéséhez, ami nem lassítja az oldal betöltési sebességét.

10. Rossz minőségű és káros linkek

Ahogy azt korábban is írtuk, a linképítési stratégia kialakítása épp olyan fontos, mint a weboldal megfelelő tartalmainak biztosítása. A linképítéssel tudod ugyanis jelezni a keresőmotorok felé, hogy weboldalad hitelesebb egy adott témában, mint a versenytársaid hasonló tartalmai. 

Mikor hatékony a linképítés? Ha a link "dofollow", releváns (a témakörrel megegyező) és hiteles weboldalról érkezik, éppen ezért fontos, hogy ne a mennyiségre, hanem prémium linkek szerzésére törekedj. Egy nagy látogatottságú blogtól érkező - weboldaladra mutató - link jóval többet ér a keresőmotorok rangsorában, mint ha több tíz vagy száz alacsony minőségű weboldalról jönne.

+1 Nem figyeled a webanalitikát

A SEO nem csak arról szól, hogy mennyien látogatják a weboldaladat, hanem arról is, hogy a látogatók mit csinálnak utána, azaz milyen konverziót érsz el. Ezért fontos folyamatosan figyelni, hogy az adott kulcsszavakra milyen forgalom érkezik és hogy a felhasználók hogyan konvertálnak (pl. hírlevél regisztráció, ebook letöltés, vásárlás). 

Nem kizárt, hogy egy kevésbé népszerű kulcsszóval nagyobb konverziót érsz el, mint a legnépszerűbbel, mert lehet, hogy specifikussága miatt eredményesebben megszólítod vele a célcsoportodat.

A SEO csak abban az esetben hatékony marketing stratégia, ha nem csupán egy-egy részére figyelünk, hanem a kollektív egészre, azaz a weboldal tartalmára éppúgy mint a technikai SEO-ra és a linképítésre. Az imént felsorolt pontok alapján érdemes végignézned a weboldaladat és javítani az esetleges hiányosságokat, ezek segíthetnek a találati listán a jobb helyezés elérésében.

 (A cikket a BP Digital SEO ügynökség szakértői írták, köszönjük a közreműködést.)

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk