PR cikk | 2025. szeptember 16.

Adatok nélkül az AI mit sem ér

Magyar Marketing Szövetség 2025. szeptember 18-án a MÜPA-ban rendezi meg a Marketing Summit Budapestet, az év egyik legjelentősebb B2B és üzleti csúcstalálkozóját, melynek idén Ezüst fokozatú védnöke a RAIZEN.art. Az esemény apropóján Erdei Istvánnal, a vállalat Design & Marketing vezetőjével beszélgettünk.

Mit jelent számotokra a belépés az AI-korszakba, és hogyan illesztitek a márkafejlesztéshez/kommunikációhoz?

Nálunk, a RAIZEN csapatban az AI nem passzívan „befogadandó” technológia, hanem egy olyan eszköz, amit mi alakítunk, és tudatosan „ráengedünk” a marketing-, automatizációs és produkciós folyamatokra. Hű társnak tekintjük, ami leveszi a vállunkról a sok operatív, időrabló feladatot, így több időnk marad a kreatív, előremutató munkára, ötletelésre, tervezésre, amiben szintén nagy segítségünkre van. Szeretnénk az AI-technológiát nem csupán használni, hanem alakítani, fejleszteni és kiaknázni.

Hogyan alakítja át a márkák és a fogyasztók kapcsolatát az AI?

A kapcsolat több rétegben alakul át, és a folyamat végpontja még nem látszik tisztán. A kézműves, értékteremtő kreatív munka reményeink szerint továbbra is megmarad és felértékelődik. Közben a tömegkommunikáció bizonyos területein természetes igény az automatizáció. Az AI abban segít, hogy a dinamikusan változó narratíváktól függetlenül is személyre szabott üzeneteket készítsünk. Az AI elterjedésével azonban nő a reklám zaj, viszont a segítségével adatalapon ellenőrizzük és döntünk arról, mire van szüksége a közönségnek, mi ragadja meg őket, így biztosabb irányt jelölünk ki és ideális tartalmat állítunk elő. Mivel ez az AI-jal felturbózott workflow a hazai piacon még új, gyakran találkozunk szkepticizmussal, ugyanakkor ahogy a technológia és a kapcsolódó szolgáltatások érnek, a cégek egyre nyitottabbá válnak, látva, milyen előnyöket hoz az AI mások és a saját folyamataikban.

Milyen kihívások és lehetőségek vannak az ügyféladatok értelmezésében/szegmentálásában?

A legnagyobb kihívás az, hogy adatok nélkül az AI mit sem ér. Viszont ha van jól előkészített tanítóadat és megtanítjuk az AI-t az értelmezésre, szegmentálásra, akkor pillanatok alatt képes döntés-előkészítő elemzésekre. Produkciós cégként nekünk ez nem szakterületünk, azonban áll mögöttünk egy stabil láb, az EN-CO cégcsoport, ami a megérzésen és tapasztalásokon túli, adatalapú döntésekhez számunkra közvetlen, ügyfeleink számára közvetett hátteret ad. Anyavállalatunk több mint tizenhét éves szoftverfejlesztési tapasztalattal és közel hét éves AI-gyakorlattal segít abban, hogy mi és ügyfeleink kiaknázzák az adatokban rejlő lehetőségeket.

Mi az a buzzword az AI világában, amire mindenképpen érdemes több figyelmet fordítani?

Számunkra a kulcsszó az optimalizáció. Az, hogy az AI milyen mértékben tud egyszerűsíteni és gyorsítani feladatokat, illetve olyan gondolkodási spektrumot megnyitni, amit jelentős emberi erőforrással lehetne csak elérni. Talán a legjobb szó erre a „játszótér”. Sokan „játszóház-jellegűnek” érzik az AI-t, nem feltétlenül azért, mert az eszközök gyengék, hanem mert a szakma még gyerekcipőben jár a helyes használatban és vezérlésben. Ezért a kulcs a kísérletezés, a tanulás és az eszközhasználati fegyelem, hiszen jó kezekben az AI óriási segítség. A RAIZEN-nél ez a „játszótér” inspirációgyűjtést, trendfigyelést és gyors ötletvalidálást jelent. A következő lépés az, hogy a kísérletező terepet üzleti eredménnyé fordítsuk, vagyis, hogy a játékból fegyelmezett gyakorlat legyen.

Milyen egyéb olyan szakmát érintő trend, illetve kihívás van, amelyre fel kell készülnötök? Hogyan válaszoltok erre?

Mondani sem kell, de az AI nagy változást hozott a legtöbb szakmába, ami számos trenddel és kihívással jár. A márkák és a fogyasztók viszonyát több, egymásra rétegződő folyamat formálja, és a végpontja ma még nem egyértelmű. Azonban fókuszálva a kreatív szakmára, hoztunk pár példát abból, amit mi látunk.

Egy jó AI-szakember igenis el tudja akár 10 ember munkáját is végezni, viszont olyan specialista kevés van, aki pontosan tudja, melyik eszköz a leghatékonyabb az adott feladat elvégzésében.

Az egyik legerősebb trend az, hogy nagyon sokan nevezik magukat AI-szakértőnek, miközben az igazi hozzáértés ott kezdődik, hogy pontosan tudjuk, melyik eszköz, milyen beállítással a leghatékonyabb egy adott feladatra. Folyamatosan érkeznek a jobbnál jobb toolok és verziók, így a RAIZEN csapat mindennapjait képezi, hogy ezeket folyamatosan kutassa, tesztelje és ezáltal fejlessze szolgáltatását.

Végül hoztunk egy sokkal direktebb példát is, ugyanis AI-produkciós cégként gyakran találkoztunk szkeptikus közönséggel is. A hozzáállás érthető volt, hiszen rengeteg gyenge generatív tartalom terjedt el a social médiában, ami egyáltalán nem hajazott arra, valójában mire is képesek az eszközök. Erre igyekeztünk célzott edukációval és gyakorlati példákkal készülni az érdeklődő cégeknek.
Az elmúlt egy év tapasztalása alapján szerencsére el tudjuk mondani, hogy az AI megítélése gyorsan megváltozott pozitív irányba. A cégek egyre nyitottabbak lettek, és egyre többeket érdekel, pontosan mire és hová érdemes beépíteni a mesterséges intelligenciát a saját folyamataikba.

Miért döntöttetek úgy, hogy idén védnökként támogatjátok a rendezvényt?

Friss, gyorsan reagáló cégként természetes volt, hogy ott legyünk egy olyan fórumon, amelyen a célközönségünk krémje is jelen van. Úgy látjuk, most kezdődik az „ AI-támogatott produkció kora”, és ennek új hírvivőiként szeretnénk jelen lenni. Pionír feladataink miatt gyakran találkozunk szkepticizmussal, ezért szeretnénk megmutatni az üzleti és felhasználói potenciált. A Marketing Summit közönsége számunkra különösen releváns, itt érdemi párbeszédet tudunk folytatni.

Miért javasoljátok a részvételt?

Mert itt lehet igazán naprakésznek maradni: a szakma „krémje” által megosztott tapasztalat és a személyes networking olyan tudást és kapcsolódást ad, amit máshol nem lehet tapasztalani (még AI-jal sem...). A 20 perces előadás csak ízelítő, a RAIZEN standjánál, illetve a rendezvény után is szívesen folytatunk bárkivel mélyebb, gyakorlati beszélgetést AI-ról, automatizációról vagy produkcióról.
Ez egy aranybánya, és mi vagyunk a bányászok.

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk