![]() |
A Nuvu több mint 30 éve foglalkozik tűzijáték szervezéssel és pirotechnikai eszközök értékesítésével. A vállalat és szakemberei a rendszerváltás óta fontos szereplői a hazai pirotechnikai életnek és a pirotechnika-oktatásnak. Tóth Ferenccel, a cég ügyvezetőjével beszélgettünk a Magyar Marketing Szövetséghez való csatlakozásuk kapcsán. |
Számos nemzetközi rendezvényen és neves külföldi előadók fellépésein is biztosítottátok már a pirotechnikát. Hogyan segít ebben és mit jelent számodra a marketing?
Az ügyfelekben kialakult képet rólunk és a szolgáltatásainkról – nekem ezt jelenti a marketing. A másik oldalról pedig, a marketing az értékesítésünk vezérlője, hiszen információt szolgáltat a vevőről. Be sem tudjuk árazni addig a terméket, amíg a marketing nem csinált egy felmérést, hogy hova lehet pozícionálni azt. A marketing egy vezérlőelv a működésünkben.
A rólunk élő kép kialakításának legfontosabb része a kommunikáció. Például rendszeres szerepelünk a tematikus közösségi oldalakon és a nemzetközi Facebook csoportokban – ezeknek óriási ereje van számunkra. Mondok egy példát: az egyik fő ágazatunk a tűzijáték szolgáltatás, és ott marketing célból olyanokra költünk, mint hogy elmegyünk nemzetközi versenyekre. Ebből a leghíresebb, amit a magyar cégek között elsőként sikerült teljesítenünk, az a Montreali Nemzetközi Tűzijátékverseny volt tavaly júliusban, ahol elhoztuk az ezüstérmet. Annak pedig, hogy ezt elkezdtük kommunikálni, az lett az eredménye, hogy szilveszterkor már Dubajban, Abu Dhabiban és Bahreinben lőttünk. Számomra ezt jelenti a marketing. Ha sikerült kialakítanunk magunkról a megfelelő képet, onnantól a többinek már működnie kell.
A tűzijáték egy élmény szolgáltatás, ráadásul luxus szolgáltatás, amit az emberek, a cégek a legjelentősebb eseményeikhez kapcsolnak. Ezért nagyon fontos része az imázsnak az is, hogy pontosak legyünk. Ha valakinek éjfélkor kell a tűzijáték, azt nem lehet egy perccel később elindítani, ahogyan egy esküvőt sem lehet másnap ellőni. Ez nem az a szolgáltatás, ahol lehet csúszni egy-két napot. Mi 30 éve nem is percre, hanem másodpercre pontosan teljesítjük a megbízásokat. Emellett kiemelten foglalkozunk a biztonsággal, hiszen nagyon mellé lehet fogni szakmailag, ha az ember nem megfelelő színvonalon végzi a munkáját. A megrendelőnek tudnia kell, hogy nálunk biztonságban van.
Mire vagy a legbüszkébb eddig a szakmai pályafutásod során?
Amikor én elkezdtem ezt az egészet 1989-ben, még nem létezett piac, sőt egy ’78-as BM rendelet tiltotta is a magáncégeknek pirotechnikai termékek alkalmazását, tehát csak állami cég csinálhatott tűzijátékot. A rendszerváltás után nekiálltam ezt felépíteni szakmailag. Először jogszabályokat, szabványokat kellett alkotni, így cégestől bekopogtattam a Belügyminisztériumba, hogy csináljunk kormányrendeletet. Nagyon büszke vagyok rá, hogy az első pirotechnikai rendeletet mi állítottuk össze. Megalapítottuk a Magyar Pirotechnikai Társaságot, aminek 10 évig voltam az elnökségi tagja. Megoldottuk az oktatást Magyarországon. 2017-ben Japánban beválasztottak minket egy amerikai tűzijáték tervező szoftver fejlesztésébe, és hihetetlen mennyiségű új dolgot tudtunk mi magyarok beletenni ebbe a programba, ami azóta piacvezető lett, és az egész világon használják. Ezekre mind-mind nagyon büszke vagyok.
Mi okoz nehézséget a hazai tűzijátékos környezetben?
Magyarországon van egyfajta tűzijátékellenesség, de ez egy nagyon szűk réteg, akikkel minden Szilveszterkor vagy augusztus 20-án találkozunk. Ilyenkor megpróbálunk úgy kommunikálni, hogy ne mi legyünk ennek a vitának a fő terében, hiszen, ha nem kérnek tűzijátékot, akkor nem lövünk. Közben természetesen meghallgatjuk ezt az oldalt is, mert van benne igazság, de azt kell, hogy mondjam, a számok nem támasztják alá ezt az óriási félelmet.
Mi a legnagyobb marketinges és üzleti kihívás jelenleg a számotokra?
Nekünk most az a legfontosabb, hogy a sikereinket promótáljuk külföldön. Szeretnénk például bejutni az Olimpiára, ez nagy kihívás lenne. Macedóniának csináltuk 5 éven keresztül a nemzeti tűzijátékát – ilyen megbízásokat szeretnénk még megfogni. Már van meghívásunk Compiègne városába, idén szeptember 30-án ott fogunk lőni. Jövő júniusban terveink szerint Vietnámban, a Da Nang International Fireworks Festival-on veszünk részt, ősszel pedig Hannoverben az Internationalen Feuerwerkswettbewerb-en indulunk. Ezek már le vannak kötve, most ezeket próbáljuk kommunikálni.
A legnagyobb kihívás az lenne, hogy eljussunk Hongkongba. A hongkongi országimázs központ kitűzte marketing célnak, hogy fel kell húzni Hongkong imázsát Sydney és New York szintjére. Ezt ők tűzijátékos nemzetként azon keresztül próbálják elérni, hogy szilveszterre egy hatalmas visszaszámláló fesztivált szerveznek, amely december 12-én kezdődik. Minket is meghívtak, hogy pályázzunk, és már voltunk is megnézni a helyszínt. Óriási kihívás lesz, ha oda be tudunk jutni. Makaóra már sikerült, az már nagyon közel van Hongkonghoz. Remélem, lassan oda is be tudjuk tenni a lábunkat.
Mi az az eredmény, amivel elégedett lennél az idei év vonatkozásában?
Ha a franciaországi szereplésünk jól sikerül, én azzal már elégedett lennék. Illetve jó lenne az oktatást helyreállítani.
Mi az indulásunkkor felvállaltuk az oktatást, amit lényegében mi alakítottuk ki Magyarországon. Több mint 20 éve képezzük és vizsgáztatjuk a pirotechnikusokat, a jövő szakembereit. Ez marketing szempontból is fontos, hiszen áruljuk is a pirotechnikai termékeket, így lényeges, hogy mindenkit ismerünk az országban, és szervesen részt veszünk a szakmai életben. Viszont az OKJ megszüntetésével egy hiba folytán kimaradt a pirotechnika oktatás az új oktatási rendszerből. Most tehát komoly lobbitevékenységet végzünk, hogy ez helyreálljon.
Ezt a két célt tűztem ki erre az évre.
Milyen célból léptetek be a Magyar Marketing Szövetségbe és milyen értéket képvisel számotokra a tagság?
A tűzijátékhoz szükség van marketingre, de a tűzijáték egyben marketingeszköz is. Rengeteg helyen használják reklámnak, mert összehozza az embereket. Másrészt a tűzijáték ősidők óta az erőt, a hatalmat jelképezi, és ezért előszeretettel használják a vállalatok. Például ki tudjuk rajzolni pirográf felirattal, tűzből a cégek logóját a rendezvényeken, vagy egész műsorokat is lövünk. Azzal, hogy beléptünk a Szövetségbe egyrészt szeretnénk kapcsolatokat építeni és ezt a fajta marketingeszközt népszerűsíteni, másrészt nagyon vonzóak számunkra a Szövetség programjai és oktatásai.
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk