PR cikk | 2025. július 04.

A humán fókusznak és értéknek meg kellene maradnia

A Magyar Marketing Szövetség 2025. szeptember 18-án a MÜPA-ban rendezi meg a Marketing Summit Budapestet, az év egyik legjelentősebb B2B és üzleti csúcstalálkozóját, melynek idén Bronz fokozatú védnöke az E.ON. Az esemény apropóján Károlyi Zsuzsannával, a vállalat márka és marketing vezetőjével beszélgettünk.

A Marketing Summit idei kiemelt témája az AI és a márkamenedzsment találkozása. Mit jelent számotokra a belépés az AI korszakba, és hogyan illesztitek össze azt a márkáitok fejlesztésével, kommunikálásával?

Személyes véleményem szerint egy teljesen új szakmai korszak nyitásának kapujában állunk. Ugyan az AI egy eszköz a szakemberek kezében, de a mobil és az internet is az volt, mégis teljesen átformálta a működésünket, hétköznapjainkat, társadalmi kapcsolódásainkat, meg azt, ahogy az üzletet intézzük, az információt keressük és értékeljük. Nagyon sok nemzetközi cikket, anyagot olvasok erről, hiszen a szakértők szerint akár három naponta is frissül, változik az AI és az általa elérhető megoldások. Itthon megkerestük a legjobb szakértőket, akik operatív módon tudnak nekünk segíteni a legmodernebb, legfrissebb használatban, így hatékonyabbá, gyorsabbá és progresszívebbé tudjuk fejleszteni a kommunikációnkat. A márkához való kapcsolódása azért érdekes, mert a márkák emberi vonatkozásúak, közösség építők, emocionális hatásokat fejtenek ki és rengeteg törékeny, összetett elemből épülnek fel.

Hogyan alakítja át a márkák és a fogyasztók közötti kapcsolatot a mesterséges intelligencia?

Ezt még igazából nem tudjuk, de számos szakmai kérdés merül fel, mint például hogyan különbözteti meg majd a fogyasztó a valós és nem valós információkat, ha csak algoritmusok vezérelnek, hogyan nem ragad bele az ember egy neki épített valóság képbe, ha gépek beszélnek emberekhez, hogyan tudunk érzelmi töltéssel maradni, ha gépek fognak gépekhez beszélni, akkor meg ki is dönt végül egy vásárlásról? Mennyire magányosodik el még jobban egy teljes generáció, számomra rémisztő, hogy többen a legjobb barátjuknak hívják az AI-t vagy párok a párjuk avatárjával beszélik meg a problémákat. A humán fókusznak és értéknek meg kellene maradni a technológia rapid, eszkalálódó fejlődése mellett is. Tanulnunk kellene az előző nagy technológiai ugrások pozitív és negatív elemzéseiből, ettől vagyunk különlegesek, fejlődőképesek.

Hogy látjátok, milyen kihívásokat és lehetőségeket rejt az AI az ügyféladatok értelmezésében vagy szegmentálásában?

Már most is nagyon sok digitális adatelemzés és ügyfélmegoldás elérhető, amiket használunk is a munkánk során. A digitális marketing részlegünk mindig élen jár a legutolsó elérhető technológia megismerésében és alkalmazásában, sokszor partnerként hívjuk be ebbe a körbe a szakmai ügynökségeinket is. Nemrégiben egy nagyon neves, tekintélyes pénzügyi gurutól azt kérdeztem, honnan tájékozódik, mely adatokat, információkat tud hitelesen beszerezni. Ez egyszerűbb kérdésnek tűnik, mint amilyen nehéz megválaszolni. Az AI a betáplált információkat dolgozza fel, ergo ha nem jól végeztük el ezt a munkát, az ő következtetései se lesznek megfelelőek. Itt is rengeteg még a feladat.

Mi az a buzzword az AI világában, amire mindenképpen érdemes több figyelmet fordítani?

Hát én meglepődtem, amikor kiderült egy előadó prezentációjából, hogy egy mellettünk levő országban van már olyan teszt, amely oklevelet ad utána, hogy tényleg ember vagy. Illetve még a szakértők is bedőltek olyan autó hirdetésnek, amely még nem is létezik, ez a megrendelési felületen derült ki. Szóval a buzzword szerintem a hitelesség, korrektség, értéképítés.

Milyen egyéb olyan szakmát érintő trend, illetve kihívás van, amelyre fel kell készülnötök? Hogyan válaszoltok erre?

Pont most állítottam össze a vállalati kollégák számára egy prezentációt, ahol felvetettem mennyi minden kihívás éri a szakmánkat, mint például:

  • adaptációs képesség: mennyi változást tudunk mi kezelni, és az ügyfeleink, hogyan lehet stabil érték ajánlatot adni egy állandóan változó környezetben, hogyan követjük a környezeti változásokat, összefüggések értelmezése miként épül fel, polikrízisek korában hogyan változnak az ügyfeleink döntései/driverei
  • elektrifikáció: digitális korban a többi csatornával mi lesz, algoritmusokat hogyan kezeljük, virtuális térben hogyan nem veszítjük el a valós világgal a kapcsolódásokat, fake news filtert hogyan működtetünk, az idő még jobban gyorsul hogyan leszünk real time kommunikátorok
  • kommunikáció: eddig ember emberrel kommunikált most vegyes mixek jönnek létre, hogyan kezeljük a longevity-t és a silver generációt, releváns-e még az emocionális alapú közösségépítés/szponzoráció az adatok korában, hogyan differenciáljunk és építsünk versenyelőnyt, ha nincs nagy különbség termékek/szolgáltatások között

Miért döntöttetek úgy, hogy idén védnökként támogatjátok a rendezvényt?

Nagyon fontos értéknek gondoljuk ezt a szakmai közösséget, a közös szakmai műhelymunkát és az együttgondolkodást.

Miért javasoljátok az érdeklődőknek a részvételt?

Ez most történelmi kor, be fog kerülni a történelmi könyvekbe, jöjjenek el és élvezzék azt, hogy mi mind együtt jövőépítők vagyunk, felelősen, szakma alapokon és közös energiával.

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk