KKV Business | 2023. február 09.

Marketing barométer: a legfontosabb trendek 2023-ban!

Lássuk hát a 2023-as marketing-trendelőrejelzést! 

1. Piaci átalakulás, eltérő kiadások 

Ditte:  Előreláthatóan globális szinten is általános tendencia lesz a marketingköltések megfontolása, csökkentése és átstrukturálása. Ez jó hír az online marketingnek, mivel így jellemzően a jobban mérhető és „kontrollálható” digitális csatornákra kerül át a megmaradó költések jelentős része. Véleményem szerint érdemes már eleve ennek megfelelően tervezni is, azaz a marketing büdzsét inkább szakaszosan felosztva és jól mérhetően elkölteni. Ugyanakkor ez rendszer szinten több következménnyel is járhat. Egyrészt drágulhatnak majd a „klasszikus” csatornák, hiszen ezeknek a megmaradt hirdetőkből kell majd kitermelniük a korábbi bevételeiket. Másrészt kisebb lesz a reklámzaj (adott idő alatt megjelenő hirdetésmennyiség – a szerk.) és a verseny például az úgynevezett PPC (Pay Per Click, azaz kattintás alapú fizetési) csatornákon, Google Ads vagy Meta (Facebook és Instagram) hirdetéssel alacsonyabb kattintási árakat lehet majd elérni. Viszont mivel a gazdasági környezet hatására alacsonyabb lesz a vásárlási hajlandóság, így hiába csökken egy kattintás ára, a konverziós költségek sajnos összességében növekedni fognak. 

Noémi: Én a magam részéről akár 30-40%-kal is dráguló hirdetési árakat jósolok. Szerintem is változatlanul a legolcsóbb hirdetések közé fog tartozni a Facebook, Insta és Google is, de most kiemelten fontos lesz a szó szerint „okos” hirdetés. Ehhez megfelelő stratégia kialakítására és a célcsoport lehető legalaposabb ismeretére van szükség. Tisztában kell lenni a „gyenge pontjával”, tudni kell, mire reagál jól, milyen szöveget, képet részesít előnyben. Ez alapján pedig jó minőségű, releváns hirdetéseket lehet létrehozni, amivel a vállalkozások továbbra is alacsonyabban tarthatják a kapcsolódó költségeiket. 

Ricsi: A karácsonyi időszakban értelemszerűen mindig nőnek a hirdetési árak. Az emberek „vásárlási lázát” kihasználva gyakorlatilag mindenki el akar mindenkinek mindent adni – kis túlzással szó szerint bármi áron. Januárban viszont alapesetben is visszaesés van, ami véleményem szerint a recesszió miatt várhatóan 2023-ban így is marad majd, az év elejét követően sem lesz drágulás a hirdetések tekintetében. Így összességében szerintem is csökkenthetők a hirdetési költségek. Viszont a piac is szűkülni fog, ezért csak az lehet sikeres, aki képes ezt a saját folyamataival kezelni. Így a közösségi média mellett az egyéb eszközökre – weboldalakra, a keresőoptimalizálásra, hírlevelekre – is szükség lesz. Bizonyos értelemben jobban, mint korábban, hiszen fontos lesz, hogy függetlenítsük magunkat a nagy platformoktól. Ezzel csökkenthetjük a kitettségünket és növelhetjük az eredményeinket. 

2. Közösségi média, sztorik, videós tartalmak, képmegosztás 

Noémi: A Facebook és Instagram sztori funkciója egyre népszerűbbé válik. Mivel ezek a „történetek” 24 óráig élnek, így a hagyományos posztokhoz képest sokkal frissebb és közvetlenebb tartalom közvetítését teszik lehetővé. Automatikusan betöltődnek, okostelefonon teljes képernyős módban jelennek meg, így nagyon figyelemfelkeltők. Könnyen elérhetők, a különböző matricáknak köszönhetően pedig erős elköteleződést váltanak ki a felhasználókból. Az ezeken történő hirdetések tovább növelik az elérést és az interakciókat. Véleményem szerint így 2023-ban mindenképpen érdemes lesz ezekre jobban fókuszálni annak, aki eddig még nem tette ezt meg. 

Ricsi: Meglátásom szerint egyre inkább szegmentálódik, hogy ki milyen platformokat és milyen intenzitással használ. Jellemzően ezek száma általában kettőtől négyig terjed, a gyakoriság és a felhasználói szokások azonban korosztályonként eltérnek. Az 50 éven felüliek esetén például általában a Facebook dominál, de közülük is egyre többen használnak YouTube-ot, Instagramot, néhányan már ismerkednek a TikTokkal is. A fiataloknál, viszont a Facebook már nem számít túlságosan „trendinek” és az Instagramot is egyre inkább „hanyagolják”. Számukra a TikTok a legfontosabb. Összességében elmondható, hogy ma már nem elegendő az egy platformon történő jelenlét, de a fókusz korosztályonként és a munkától függően is eltérő. Példának okáért a vezetői pozíciókban dolgozóknál a LinkedIn is egyre nagyobb szerephez jut – ez a trend várhatóan jövőre is folytatódik majd. 

Ditte: A nemzetközi statisztikák szerint – amikre amúgy éves szinten érdemes ránézni, a DataReportal oldalon például kifejezetten Magyarország-specifikus adatok is megtalálhatók – egyáltalán nincs veszélyben az Instagram vagy a Facebook. Ezek a platformok más és más fogyasztói igényeket tudnak kielégíteni, és inkább olyan tekintetben „versenyeznek” egymással, hogy melyiken mennyi időt töltenek el a felhasználók. Márka szempontból egyébként eltérő stratégiát igényelnek, illetve más célokat is szolgálnak – így nem gondolom, hogy kiváltaná az egyik a másikat. 

A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!

Tovább

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk