Január 24. az oktatás világnapja, amely rámutat arra, hogy milyen fontos szerepet tölt be az oktatás a fejlődés fenntartásában. Ebből az alkalomból mutatta be a héten a kereskedelemben tanuló sajátos nevelési igényű (SNI) diákok számára készített első államilag elismert tankönyvét a Tesco Akadémia, amelyet az Oktatási Hivatal a Magyar Marketing Szövetség vállalati tagja, a Tesco áruházlánc által alapított szakképzőhely munkatársaival állított össze.
„A kereskedelemben dolgozók szakmai utánpótlása egyre nagyobb kihívást jelent. Az Oktatási Hivatal fontosnak tartja a kereskedelmi szakképzést támogató eszközök fejlesztését, mindenki számára kinyitva a lehetőséget a tudás megszerzésére. A Tesco Akadémia tapasztalt szakképzőhelyként rendelkezik a téma és a diákok igényeinek alapos ismeretével, így tökéletes partnerünk volt az SNI diákokra szabott tankönyv összeállításában. Az SNI tanulók nehezen birkóznak meg a túlzottan elvont, elméleti fogalmakkal, összefüggésekkel. Ezért törekedtünk arra, hogy gyakorlati szemléletű tananyagot hozzunk létre, amely mindennapi tapasztalataikra és élményeikre épül. Ezt szolgálják például a témák elején található bevezető kérdések vagy az egyes a témákhoz kapcsolódó feladatok”– fogalmazott Hajas Attila, az Oktatási Hivatal Tankönyvfejlesztési Osztályának szerkesztője.
Az elsősorban 9-10. évfolyamos tanulóknak szóló tankönyvet kifejezetten az SNI tanulók oktatására fejlesztette ki az Oktatási Hivatal. A szerzők Tesco Akadémia munkatársai voltak. A fejlesztés során egy teljesen új, korszerű tananyag született. A több mint 350 oldalas kiadvány a kereskedelem teljes spektrumát felöleli, annak rendszereitől kezdve a folyamatokon át a termékismeretig. Az élelmiszer-eladásra fókuszáló tankönyvet az iskolákban és a duális képzőhelyeken is hatékonyan tudják használni az SNI diákok, illetve oktatóik. A jól strukturált anyag figyelembe veszi az SNI diákok igényeit, tanulási sajátosságait: rövid szövegeket, rengeteg ábrát, a feldolgozást segítő, gyakorlat-orientált feladatokat tartalmaz. QR-kódokon keresztül pedig videókat is elérhetővé tesz. A fejezetek végén található önellenőrző kérdések szintén hatékonyan segítik a megértést és a tanultak ellenőrzését.
„2017 óta biztosítunk szakképzést a kereskedelemben tanulóknak, akiknek a létszáma mára éves szinten meghaladja a 2800-at. Duális képzésben fogadjuk a kereskedelmi értékesítő és a kereskedő webáruházi technikus diákokat, 2024-ben pedig tesztjelleggel elindítottuk a logisztikai technikus szakmai képzést is, melynek keretében több mint 400 fő töltötte nálunk nyári gyakorlatát. Az új tananyag szervesen illeszkedik duális oktatási rendszerünkbe. Megalkotása igazi szellemi munka volt, és megtiszteltetés, hogy a részesei lehettünk. Büszkék vagyunk rá, hogy már államilag akkreditált tankönyvünk készítésében is közreműködhettünk, amely az SNI tanulók igényinek megfelelő szakmai véleményezés során is pozitív elismerést kapott”– mondta László Gábor, a Tesco Akadémia intézmény és minőségbiztosítási vezetője.
A Tesco Akadémiát 2012-ben alapította a Tesco-Globál Zrt. a vállalati belső, valamint az akkori OKJ-s képzések megvalósítására. A képzőhely évente több száz tescós kollégát készített fel szakmailag, illetve juttatott szakmai végezettséghez, továbbá összesen több mint 4000 fő számára biztosított az OKJ-s végzettséghez szükséges oktatást. A Tesco Akadémia emellett az új kereskedelmi technológiák – köztük például az önkiszolgáló kassza – használatához szükséges képzéseket is nyújtott. Az intézmény jelenleg 130 kereskedelmi iskolával, valamint hat telephelyen (Budapesten, Kazincbarcikán, Miskolcon, Orosházán, Pápán és Várpalotán) műhelyiskolákkal működik együtt. Utóbbi kooperáción keresztül helyszínt és eszközöket ad a hátrányos helyzetű, illetve fogyatékkal élő tanulók heti két alkalommal történő gyakorlati képzéséhez a Tesco áruházakban, ezzel is támogatva a diákokat a piacképes részszakma megszerzésében.
„Büszke vagyok arra, hogy a Tesco befogadó munka- és képzőhelyként kiemelt figyelmet fordít a fiatalok felkarolására. Fiatal vezetőknek szóló, frissdiplomás, valamint gyakornoki programjainkon túl is biztosítunk lehetőségeket a karrierjük korai szakaszában járó vagy azt elindítani készülő fiatal generáció számára. A Tesco Akadémia keretein belül tanulóink országszerte a kereskedelmi szakma legmagasabb szintű elsajátításával alapozhatják meg jövőjüket, a megszerzett szakképzettség pedig hosszú távú karrierlehetőséget biztos számukra, egyúttal pedig a társadalmi felzárkózás fontos eszköze is lehet. Végzős diákjaink mintegy 20 százalékának kínálunk munkalehetőséget, mellyel 10-15 százalékuk él. A Romaster programban továbbá jelenleg három felsőoktatásban tanuló diákot mentorálnak az Akadémia munkatársai, anyagi és életvezetési tanácsadással is támogatva őket, hogy versenyképes tudással és egyenlő esélyekkel léphessenek a munkaerőpiacra”– emelte ki Túróczi Norbert, a Tesco-Global Zrt. HR-vezetője.
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk