Marketing | 2025. november 07.

Whitereport-gyorselemzés a Ringier felvásárlás kapcsán

A Ringier Hungary Kft. és vele együtt a portfóliójába tartozó médiatermékek 2025 október 31.-ével az Indamedia Csoport tulajdonába kerültek az Indamedia közleménye szerint. 

A Whitereport-adatbázis 2010 óta monitoringolja a teljes tévés, rádiós, print, online, mozis és köztéri médiakínálatot, valamint médiatulajdonlási és pénzügyi információkat aggregál független forrásokból, hogy objektív képet nyújtson a médiapiac átalakulásáról, tulajdonosi és pénzügyi erőviszonyairól a piaci és hatósági szereplők számára.

A 2025 halloweeni bejelentésről ezek fényében készült az alábbi gyorselemzés.

Külföldi médiabefektetők exit sorozata

2010-ben 57 médiacég működött külföldi tulajdonban a top100 médiavállalat közül a Whitereport adatai szerint.  Az elmúlt másfél évtizedben a magyar piac fokozatosan elvesztette vonzerejét a nemzetközi médiabefektetők számára, ami a hazai médiatulajdonlás megerősödéséhez vezetett.   

A Marquard Hungary 2025 októberi hazai tulajdonba kerülése  után a svájci Ringier október végén bejelentett kivonulása a magyar piacról még jelentősebb: a második legnagyobb árbevételű, hír/közéleti/bulvár tartalomszolgáltatás terén is jelen levő, innovatív és piacformáló kiadó külföldi tulajdonosa távozik Magyarországról. 

Az Indamedia-Ringier tranzakció után 2025 október 31-től csupán 17 külföldi tulajdonban levő médiacég működik a top100-on belül. Ez azt jelenti, hogy 15 év alatt a harmadára csökkent a külföldi médiacégek száma Magyarországon. 

A külföldi-hazai tulajdonlási arányok azonban nem egyformák médiatípusonként.  

  • Az onlinemédia-szektorban a külföldi tulajdon aránya évek óta gyakorlatilag 0% (az online óriásplatformok nélkül, csak a tartalomszolgáltatók piacát nézve), hasonlóan a rádiós szegmenshez. 
  • A printkiadóknál a top100 médiavállalati körbe tartozó 28 kiadó közül 4 volt külföldi a Marquard- és a Ringier-tranzakció előtt (vagy 5, ha a Ringier Kft-ét és Blik Kft-ét külön cégként számoljuk). Az éves nettó árbevételek19%-a összpontosult külföldi tulajdonos által üzemeltetett printlap-kiadónál 2024-ben. A Marquard és a Ringier AG kivonulásával a printlapkiadók piacán a külföldi tulajdon 2%-ra csökkent az éves nettó árbevételek terén.
  • 2025 október 31-re a legjelentősebb külföldi tulajdonnal működő szegmens a televízió maradt, ahol 21 tévétársaságból 8 külföldi, és ők adják a tévés árbevételek 61%-át. A köztéri reklámcégek közül 5, a mozicégek közt 2 van külföldi tulajdonban.

A top100 médiacégen kívüli közel 900 szinte teljes mértékben hazai tulajdonban működő, 300 millió Ft éves nettó árbevétel alatti mikrovállalat.

Az alábbi ábrán a top100 médiavállalatból a sajtókiadókat mutatjuk be, a top3 print és online lapkiadót nevesítve is – a Ringier súlyát azonban nem csak az árbevétele jelzi a vizualizáción bevételarányosan látható módon, de az is, hogy a Blikk révén a hír/közéleti/bulvár szegmensben is befolyással bír.  

 A magyarországi top print- és online lapkiadók 2024-es éves nettó árbevételük szerint rendezve és méretarányosan vizualizálva külföldi / hazai tulajdonosi besorolásukkal a 2025. október 31-i állapot szerint.  Forrás: Whitereport & Opten. Az éves nettó árbevétel a reklám-, terjesztési és egyéb árbevételeket is tartalmazza.  

A tét   

A Ringier–Indamedia tranzakció több stratégiai kérdést vet fel. A Whitereport for Directors 2025 jelentésből idézve: 

A tulajdonosi háttér a médiacégek tőkeerejét, technológiai felkészültségét, adatvagyonkezelését, valamint a növekedési potenciálját is meghatározza. Minél globálisabb egy vállalat, annál inkább adat- és technológiaorientált, ami a növekedési ütemre is hatással van.”  

A felvásárlás után kulcskérdés, hogy a Ringier miként őrizheti meg innovációs lendületét hazai tulajdonban, és milyen reklámpiaci szinergiákat alakíthat ki az Indamediával.   További kérdés, hogy a fejlesztések fókuszában marad-e a nyomtatott termékek fenntartása és hogyan alakulnak az iparági érdekképviseletek (pl. Magyar Lapkiadók Egyesülete, Repropress) prioritásai.   

A magyar tulajdon növekedése ellenére a magyarországi médiapiac globális versenyben is van. A nemzetközi hatások nem állnak meg az országhatároknál: a ChatGPT és egyéb genAI-platformok és funkciók használatának rohamos terjedése és a „zero-click” jelenség új kihívásokat hozott az online tartalomszolgáltatók számára forgalmi és monetizálási szempontból egyaránt.

A user-generated content és az AI-tartalmak térnyerése a szerkesztett tartalommal szemben generációs különbségekkel társul a gyors átalakulásban levő digitális térben. A szerzőijogdíj- bevételekért való iparági szintű fellépés (vagy annak hiánya), az AI-ügynökök fogyasztásalakító szerepe mind-mind formálják a piacot. 

Az Indamedia-Ringier új médiapiaci erőközpont reakciója nem csak a saját, de a hazai médiapiac jövőjét is formálja.  

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk