Marketing | 2025. április 10.

Inkább digitális fizetési megoldásokhoz nyúlunk

Hónapról hónapra egyre többen, egyre többször és egyre nagyobb összegben választják a digitális fizetést. A Magyar Nemzeti Bank legfrissebb adatai szerint a kártyás tranzakciók értéke tavaly év végére 14 százalékkal emelkedett az előző évhez képest, miközben a készpénzfelvételek száma 4 százalékkal csökkent.

Ez azt jelenti, hogy sokan már a reggeli péksüteményt is bankkártyával fizetik ki, nem pedig készpénz használatával. A Magyar Marketing Szövetség vállalati tagja, az OTP Mobil megbízásából készült reprezentatív felmérés szerint az emberek ötöde már 1000 forint alatt sem szívesen használ készpénzt, inkább az elektronikus fizetést választja.

A válaszadók közel kétharmada határozottan az elektronikus fizetési módok mellett döntött, legyen szó fizikai bankkártyáról, mobiltárcáról vagy a qvik (utalás alapú) megoldásról. A készpénz elutasításának legfőbb oka a kényelem.

A felmérés szerint a válaszadók kétharmadával előfordult már, hogy egy üzletben csak készpénzes fizetésre volt lehetőség. 40 százalékuk emiatt inkább otthagyta a kívánt terméket, 45 százalékuknak volt elegendő készpénze a vásárláshoz, 10 százalék pedig később visszament, hogy kifizesse.

„A készpénzhasználatot egyre inkább háttérbe szorítják azok a fintech-megoldások, amelyek kényelmesebbek és költséghatékonyabbak mind a vásárlók, mind a kereskedők számára. Ilyen például az OTP Mobil által bevezetett qvik (utalás alapú) is, amelynek segítségével már több százezer tranzakció történt. Véleményem szerint az ilyen innovatív fizetési megoldások hozzájárulnak a kereskedők üzleti stabilitásához és a vásárlói körük bővítéséhez” – nyilatkozta dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil ügyvezető-helyettese.

A kutatásból kiderül, hogy minél fiatalabb valaki, annál inkább előnyben részesíti a digitális fizetési megoldásokat. A 18-39 évesek körében csupán 28 százalék választja a bankjegyet vagy aprópénzt az üzletekben, míg 35 illetve 34 százalékuk inkább bankkártyát vagy mobiltárcát használ. Ez a korosztály már elvárja, hogy az üzletekben, piacokon, és olyan szolgáltatóknál, mint például házhoz menő szerelők vagy fodrászok, lehessen bankkártyával fizetni. Érdekes módon nem a nyugdíjasok, hanem a 40-59 évesek azok, akik inkább ragaszkodnak a készpénzhez.

„Ha egy kereskedő vevőköre elsősorban fiatalokból áll, akkor mindenképpen biztosítania kell digitális fizetési lehetőségeket, mint például bankkártyás vagy qvik elfogadást. A fiatalok ugyanis elvárják az innovatív megoldásokat: azok közül, akik már hallottak és használták is a qvik-NFC vagy QR-kódos fizetést, a többségük 40 év alatti volt” – tette hozzá dr. Al-Absi Gáber Seif.

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk