Magyarország és Európa piacvezető elektronikai kiskereskedőjeként a MediaMarkt márkanév összeforrott a megbízhatósággal, a szakértő munkatársak nyújtotta segítséggel, a széleskörű szolgáltatások biztosításával, valamint a magas színvonalú vásárlói élménnyel. Legyen szó online vagy áruházi vásárlásról, a MediaMarktban kényelmesen és egyszerűen juthatunk hozzá több tízezer különféle termékhez. A Magyar Marketing Szövetséghez való csatlakozásuk kapcsán a Media Markt Magyarország marketingvezetőjével, Karczub-Lehoczky Fannival beszélgettünk.
Mit jelent számodra a marketing és milyen szerepeit tartod a legfontosabbnak?
Én úgy gondolok a marketingre, mint egy profitorientált vállalat legfontosabb elemére. Van a ’mit’, a ’hogyan’ és a ’kinek’ hármas – a ’mit’ ebből a supply chaint, a beszerzést fedi le, a ’hogyan’ az értékesítésre vonatkozik, hogy milyen csatornákon keresztül adunk el, legyen az egy bolthálózat vagy egy webshop, a ’kinek’ pedig a marketing területe, hogy legyen vásárló, legyen awareness és legyen márkaismertség. Én így látom a marketing szerepét egy cég életében.
A marketingen belül nem tudok kiemelni legfontosabb területet, mert sok mindentől függ, mi a fontos: például attól, hogy milyen csatornára lő az ember, hogy milyen az üzenete, milyen stratégiája van a cégnek, vagy, hogy mekkora a brand ismertsége. Egy újonnan alapult vállalkozásnál nagyon fontos a márkaismertség növelése, egy már piacon lévő, jól ismert vállalkozásnál fontos a pozíció tartása, illetve az is lényeges, hogy milyen a makrogazdasági környezet, hogyan alakul a kereslet. A körülmények függvényében mindig dinamikusan változik, hogy mire jut több fókusz.
Mi a legnagyobb marketinges és üzleti kihívás, ami most a legjobban foglalkoztat titeket?
Alapvetően az, hogy van egy igen nagy forgalmi bázisunk a tavalyi évről, és ehhez képest az idei évben eléggé lecsökkent a vásárlószám – nemcsak a műszakicikk piacon, hanem összességében. Nálunk, ami kifejezetten növelte a tavalyi bázist, az az volt, hogy az energiaárak növekedése miatt nagyon sokan cserélték le az otthoni nagy háztartási gépeiket energiatakarékosra. Óriási vásárlási hullám volt év végén, mielőtt beköszöntött a hidegebb időszak, és nem mellesleg karácsonyra is vettek egymásnak ilyesmit az emberek. Ezek pedig nagy értékű eszközök, így ez egy erős bázist képezett. Viszont ez a vásárlási hullám most nincs jelen. Egy műszaki cikk élettartama nem egy-két év, ezért akik tavaly vásároltak, idén nem fognak a háztartási nagygépek területén újra költeni. Illetve most már erősen érzik az emberek az inflációt is. A „jó hír”, hogy a versenytársaink is ugyanezekkel szembesülnek, tehát nem vagyunk ezzel egyedül a piacon.
És pozitív értelemben van most olyan kihívás, ami pezsgést hoz az életetekbe?
A naptári év utolsó három hónapja, nálunk az első három hónap, mert október elsején indul mindig az új gazdasági évünk, és októberben ünnepeljük a születésnapunkat is. Tehát nemrég egy születésnapi kampánysorozat ért véget, amelynek eleme jellemzően egy nyereményjáték, amit ez alkalommal is nagyon szeretnek a vásárlók. Nézve a számokat már többezren regisztráltak, és szerintem szuper dolog, hogy így fel tudjuk kelteni a figyelmet, és ennyi embert meg tudunk mozgatni.
Másrészt novemberben elindul a főszezon, már karácsonyra is vásárolnak az emberek, mi pedig már nagyban dolgozunk a decemberi kampányokon is. Ilyenkor ez a legpörgősebb, ez az az időszak, amikor mindenki nagyon aktív, óriási a reklámzaj, mindenki rengeteg felületet vesz, out-of-home-tól kezdve, tévén át az online digitális megoldásokig minden nagyon hamar elkel. Itt az a pozitív kihívás, hogy hogyan alkotunk meg olyan üzeneteket ebben az időszakban, amelyekkel elérjük, megfogjuk a célcsoportunkat, de közben mégsem ugyanazt mondjuk, mint mindenki más. Van egy nagyon érzékeny határvonal, ha például valami nagyon kirívó, egyedi üzenetet fogalmaznánk meg, akkor nem biztos, hogy azt magáénak érezné a célcsoport, de azzal sem szabad megalkudni, hogy a várható alapkommunikációt, alapüzenetet használjuk, mert nagyon sokan fognak ehhez hasonló kommunikációt folytatni. Meg kell találni az egyensúlyt abban, hogyan alakítsuk ki a főüzenetet a kommunikációnkban.
Mivel lennél elégedett az idei év vonatkozásában?
Üzleti szempontból a legfontosabb, hogy teljesítsük a célszámokat. Nagyon örülnék, ha a tavalyihoz hasonlóan olyan karácsonyi kampánysorozatot sikerülne kialakítanunk, amire pozitív visszajelzések érkeznének. Tavaly nagyon jól sikerült ezt eltalálni, tavalyelőtt egy kicsit belefeküdt a kommunikációnk a reklámzajba. Összességében boldog lennék, ha jó visszajelzéseket kapnánk, illetve akkor lennék a legboldogabb, ha emellett a célszámok is teljesülnének mind awareness, mind konverzió szempontjából. Mindez offline-online oldalon is igaz, ugyanúgy a vásárlószámra, mint a webshop látogató számra.
Mire vagy a legbüszkébb az eddigi pályafutásod során?
Nehéz ezt megmondani. Mindenütt volt valami, ami nagy újdonságot jelentett, amit megtanulhattam, és amiben eredményeket érhettem el. Ha egy területet kéne kiemelnem, akkor annak örülök, hogy mind az IKEA-nál, mind itt a MediaMarknál a fenntarthatóság területe a marketinghez tartozik, és jó érzés, hogy így a brandépítés és a kereskedelmi akciók és üzenetek mellett további értékteremtésre is van lehetőségünk.
A MediaMarktnál a fenntarthatósággal kapcsolatos projektek a Better Way név alatt futnak, ennek a kommunikációja, és az ezzel kapcsolatos aktivitások is a marketingnél vannak. A Better Way egy almárka, amely egyelőre még nem nagyon ismert, mert csak ott vagyunk láthatóak, ahol valóban relevánsak vagyunk, tehát nincs meg a tömegismertség. Az IKEA-nál pedig volt egy úgynevezett Veled Közösen című program, ami az IKEA önkéntes programja volt akkoriban, és az is teljes mértékben a marketing alá tartozott.
Nagyon jó dolog volt látni, hogy mennyi helyre ért el a kezünk és tudtunk segíteni. Pozitív és felemelő érzés, amikor ezekkel lehet foglalkozni, mégpedig úgy, hogy ez az ember munkájának része. Nagyon szeretem, hogy mindig tudok kapcsolódni a fenntarthatósághoz, a CSR valódi területeihez.
Milyen célból léptetek be a Magyar Marketing Szövetségbe, és milyen értéket képvisel számotokra a tagság?
Számomra vezetőként nagyon fontos az üzleti feladataim mellett a people management is, amelynek igen komoly része a képzés és fejlesztés. Alapvetően az ember különféle tapasztalattal rendelkező kollégákat gyűjt össze a csapatába – vannak juniorok, mediorok és seniorok. Nemcsak azért fontos a fejlesztés, hogy a juniorból idővel medior, majd senior legyen, hanem azért is, mert a marketing egy olyan terület, ahol állandóan jönnek ki újdonságok. Egyre inkább digitális és online csatornákon keresztül kommunikálunk, és a digitális világ, az IT meg a technológia irtó gyorsan fejlődik. Számomra nagyon fontos, hogy állandóan fejlesszem a csapattagokat, és a Magyar Marketing Szövetség is egy olyan lehetőségnek tűnik számomra, amelyen keresztül plusz tudáshoz, információhoz tudunk hozzáférni. Egy olyan fórum, ahonnan tanulhatunk, és fejlődhetünk mi is. Ez volt a fő motivációm.
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk