Ahhoz, hogy egy vállalkozás sikeres legyen, nem feltétlenül szükséges egyetlen üzleti modellhez ragaszkodnia. Sódar Gabriella a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány igazgatóhelyettese, a .wave fenntarthatósági akcelerátor igazgatója, a Semmelweis Egyetem Sustainability in Healthcare kurzusának oktatója. Az ő segítségével megvizsgáljuk, mit is jelent pontosan az üzleti modell, milyen típusai vannak, és hogyan lehet több üzleti modellt alkalmazni egy vállalkozáson belül.
Kezdjük azzal, hogy mi is az az üzleti modell?
Leegyszerűsítve ez egy olyan rendszer, amely meghatározza, hogyan működik és hogyan keres pénzt egy vállalkozás. Számtalan üzleti modell létezik: az egyik leggyakoribb a termék alapú modell, ahol konkrét termékeket értékesítenek, mint például egy cipőboltban. A szolgáltatás alapú modell olyan vállalkozásokra jellemző, mint a fodrászat vagy a tanácsadó cég. Az előfizetéses modell rendszeres díjat kér a szolgáltatásokért, például egy fitneszterem esetében. Vannak vállalkozások, amelyek hirdetésekből származó bevételre támaszkodnak, mint egy online magazin, és olyanok is, amelyek más cégek termékeit vagy szolgáltatásait értékesítik, mint pl. egy online piactér. Egy különlegesebb példa a „hard discounter” modell, amelyet pl. a Lidl alkalmaz. „Üzleti modelljük az alacsony költségű, saját márkás termékekre épül, amelyek versenyképes árakat tesznek lehetővé.” – magyarázza Gabriella. A Lidl áruházak egyszerű kialakítása és korlátozott termékkínálata gyorsabb vásárlást tesz lehetővé, míg globális beszerzési hálózatuk biztosítja a friss és megfizethető termékeket.
Egy vállalkozásnak természetesen egyszerre több üzleti modellje is lehet.
Például van egy kávézó, ahol nemcsak kávét és süteményeket árulnak, hanem előfizetéses alapon kávékóstoló eseményeket is szerveznek. Ez lehetőséget ad arra, hogy többféle bevételi forrásra tegyenek szert és különböző ügyfélszegmenseket érjenek el. Ha azonban egy vállalkozás több üzleti modellt alkalmaz az előnyökkel és hátrányokkal is járhat. Az egyik nagy előnye, hogy diverzifikálhatjuk a bevételi forrásainkat. Ha az egyik üzleti modell nem teljesít jól, a másik kompenzálhatja azt. Emellett szélesebb ügyfélkört érhetünk el, hiszen különböző modellekkel különböző vásárlói igényeket elégíthetünk ki. Azonban több üzleti modell kezelése bonyolultabb is lehet, és magasabb költségekkel is járhat. Előfordulhat, hogy az egyes modellek ütköznek, és ezek konfliktusokat okozhatnak.
Ahhoz, hogy meghatározzunk több, eltérő üzleti modellt, először azonosítani kell a különböző ügyfélszegmenseket. Ehhez első lépésként fontos az alapos piackutatás, amely során információkat gyűjtünk online kérdőívek vagy interjúk segítségével. Meglévő ügyfeleink adatainak elemzése is sokat segíthet, a versenytársak elemzése szintén hasznos lehet, hiszen láthatjuk, hogy ők milyen ügyfélszegmenseket céloznak meg. Végül érdemes új termékeket vagy szolgáltatásokat teszt jelleggel bevezetni és értékelni az eredményeket.
Miután ismerjük a leendő vevőinket, ki kell találnunk, hogy milyen üzleti modellt alkalmazzunk.
Például egy pékség esetében lehetnek olyan vásárlók, akik minden reggel betérnek egy friss croissant-ért, és olyanok is, akik különleges alkalmakra rendelnek tortát online. „Miután megértettük ezeknek a szegmenseknek az igényeit, kidolgozhatjuk számukra a megfelelő és a cég számára nyereséget generáló üzleti modelleket!” – tanácsolja Gabriella. A modell megalkotásához kezdő szinten nagy segítséget nyújthat egy üzleti modell térkép/vászon, azaz a BMC (Business Model Canvas).
A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk