Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a marketing.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Részletek
Elfogadom
Nem fogadom el
KKV Business | 2023. február 23.

Hogyan támadt fel új funkcióval az Alba Regia étterem?

A Bánáti + Hartvig Építész Iroda (BH) 26 éve meghatározó szereplője a hazai építészetnek, pedig ők is sok mindenen keresztülmentek már. Ugyanakkor elkötelezettek a fenntartható fejlődés mellett is, ami leginkább új irodaépületükön látszik, melynek tervezése és kivitelezése a körforgásos építészet irányelveit követve valósult meg. Továbbá olyan projektek kötődnek a nevükhöz, mint a Drechsler-palota rekonstrukciója, a Kecskemét CAMPUS, a Budapesti Német Iskola, de a műemlékrekonstrukciók és oktatási épületek mellett számos társasház, irodaépület és logisztikai központ is megtalálható portfóliójukban. A cég életéről annak egyik alapítóját és vezető tervezőjét, Bánáti Bélát kérdeztük.

Kérlek, mesélj kicsit a kezdetekről! Miért választottad az építész hivatást? Mi motivált emberileg és szakmailag, illetve családilag?

Anyai nagyapám ácsmester volt, így gyermekkoromban rengeteg időt töltöttem a gyalupad mellett. Megismerkedtem a különféle faanyagokkal, fémekkel, furnérokkal, vásznakkal és kerámiákkal, továbbá megtanultam magabiztosan bánni nagyapám szerszámaival. Elég hamar készítettem saját „terv” alapján hajó- és repülőmodelleket és épületmaketteket. Az alkotás mindig örömöt okozott számomra, az egyik barátommal például házi telefont és egyéb hasonló dolgokat építettem. A nagybátyám pedig építésztechnikus volt, míg az unokabátyám építész. Mindenképpen meg kell említenem apámat is, aki energetikusként vett részt több hazai erőmű építésében, néhány helyre pedig engem is elvitt magával. A családi „hagyomány” pedig folytatódik, ugyanis Bodó fiam is építész lett.

Hogyan jött létre a Bánáti + Hartvig Építész Iroda?

Alapítótársammal, Hartvig Lajossal már az egyetem előtti időkben ismertük egymást, kapcsolatunk azonban az egyetemen vált szorosabbá. Bár először más-más utakon indultunk, pár évvel később egy konkrét projekt kapcsán ismét találkoztunk és megkezdődött a szakmai együttműködésünk. A közösen végzett munka után pedig idővel közös céget is alapítottunk.

Honnan jött az Alba Regia Étterem irodává történő átalakításának ötlete?

Korábban egy társasházban volt az irodánk, ahol egy lakásokból kialakított egységben dolgoztunk. Ahogy fejlődött a cég és bővült a csapat, egyszerűen kinőttük a helyet és költöznünk kellett. Végül úgy döntöttünk, hogy saját irodaépületet hozunk létre. Szemléletünknek megfelelően egy meglévő, használaton kívüli létesítményt szerettünk volna felújítani és átalakítani. Az egykori Alba Regia étterem lepusztult épületére esett a választásunk. Érdekesség, hogy ha egy ugyanilyen épületet a nulláról építettünk volna meg, akkor közel négyszáz fa száz évig tartó munkájára lett volna szükség a kibocsátott CO₂ feldolgozásához.

Bh Uj Iroda Fenykep1

Hogyan kell ezt a folyamatot pontosan elképzelni?

A munka során feltárult felületek bontott állapotukban maradtak: a téglafalakra nem került festék és a betongerendák sem kaptak borítást – így az elmúlt évtizedek során zajlott átalakítások nyomai is feltárultak. A bontott elemeket lehetőség szerint visszaépítettük, így kevesebb új építőanyagra volt szükség. Az egykori külső nyílászárók acélszerkezete energiahatékonysági szempontok miatt cserére szorult, ezt azonban fel tudtuk használni az alagsori tárgyalótermek válaszfalaként. Hasonló szerepet kaptak azok az üvegtéglák is, melyeket az emeleti falakból kellett kibontani, de néhány régi radiátort is sikerült megmentenünk. Ez az eljárás amellett, hogy kíméli a környezetet, egyedi látványt is teremt.

Már a kezdetektől nyilvánvaló volt Számotokra, miként kezeljétek a vállalkozásotokat? Hogyan intézitek a kapcsolódó ügyeket? Milyen „külső” segítséget vesztek igénybe?

Az egyetemről kikerülve nem tudtuk, mit jelent céget vezetni. A BH növekedésével párhuzamosan folyamatosan tanultuk ennek a mikéntjét, továbbá szervezetfejlesztésben jártas szakemberek segítségét vettük és vesszük igénybe a mai napig. Lajossal közösen elvégeztük az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pszichológiai Intézetének Szoft technológiai szakképzését, majd a KÜRT Akadémia Agilis vezetés képzésén is részt vettünk. A könyvelés, a jogi asszisztencia, a kommunikáció vagy a HR területén pedig külsős szakemberekkel dolgozunk együtt.

És hogyan érkeznek Hozzátok a megrendelések, felkérések?

Úgy vélem, az építészeti munka erősen bizalmi tevékenység, hiszen a megbízó legbelsőbb ügyeibe, anyagi lehetőségeibe nyerhetünk betekintést. Ha magánemberrel szerződünk mondjuk egy családi ház tervezésére, a megbízó személyes életét is meg kell ismernünk ahhoz, hogy a számára ideális épületet hozhassuk létre. Gyakran fordul elő, hogy kézről kézre adnak minket a megrendelők, többek között ezért sem szoktunk például hirdetni vagy a hagyományos értelemben vett marketingeszközökkel élni. Ugyanakkor szívesen veszünk részt szakmai fórumokon, konferenciákon vagy kerekasztal-beszélgetéseken, publikálunk, használjuk a közösségimédia-felületeket, sőt, podcast-sorozatot is indítottunk Beszélő építészet címmel.

Budapesti Nemet Iskola Fenykep1

Milyen visszajelzések érkeztek a megrendelőktől, partnerektől ezekre? Nem tartják ezeket szokatlannak ezen a területen?

Nem, sőt, úgy tűnik, nagyon is kedvelik a személyes hangvételű megszólalást. Ennek azért is örülünk, mert egyfajta küldetésünknek érezzük, hogy az építészet fenntarthatóságának üzenetét minél többekhez eljuttassuk. Továbbá rendszeresen kapcsolódunk rendezvénysorozatokhoz, melyek keretében épületbejárásokat tartunk a saját új irodánkban. De oktatási intézmények is meg szoktak keresni minket.

Mindezek fényében hogyan zajlik a napi munka? Milyen kihívásokkal szembesültök?

Több mint 60 munkatársunk munkáját jelentősen támogatja az a digitális háttér, amit az évek során alakítottunk, fejlesztettünk ki. Jelenleg is dolgozunk egy felhőalapú vállalatirányítási rendszeren, mely egy platformon kezeli a teljes adminisztrációs- és ügyviteli rendszerünket, beleértve a pénzügyi területet is. Ez persze egy hosszabb folyamat, de megéri, mert a vezetőség számára is átláthatóbbá teszi a szervezeti működést érintő feladatokat. Az is fontos számunkra, hogy minél kevesebb fizikai eszközt – például papírt – használjunk a mindennapokban.

A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!  

Tovább

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk