Cikkek

Hinora Ferenc interjú: “Nagyon hígul a szakma és ez nem jó irányba viszi a marketing megítélését. 2018-ban bevezetünk egy minősítési rendszert”

Személyes hangvételű interjú Hinora Ferenccel, az MMSZ elnökével a Marketing Panda jóvoltából!

A blognak adott interjúban többek között szó esett a Marketing Szövetség munkájáról, a minősítések fontosságáról, a Hinora Groupról, a marketing trendekről, képzésekről, az évről évre megrendezett marketingkonferenciáról és még sok marketing témáról.


Tegyük fel, hogy nem ismerünk Téged. Pár mondatban hogyan mutatnád be elsősorban magadat, másodsorban a cégedet?

Marketing- és kommunikációs szakember vagyok, a Hinora Group full service reklámügynökség alapító-tulajdonosa és 5 éve a Magyar Marketing Szövetség elnöke. Elsősorban vezetőnek tartom magamat, aki képes szervezeteket irányítani és sikerre vinni. Mindig az a célom, hogy az általam irányított szervezeteket olyan szintre hozzam, hogy én legyek bennük a „leghülyébb”. Szeretem magamat minőségi és hiteles szakemberekkel körbe venni. Így van ez az ügynökségemnél is, amely az idei esztendőben 1,3 milliárdos árbevételt ért el és méltán tartozunk az egyik legjelentősebb magyar tulajdonú reklámügynökség közé. Az eddigi sikereimben a legnagyobb segítségemre a hiúságom, a precizitásom és a semmi sem lehetetlen gondolkodásmódom volt.


A kérdés ugyanaz, csak a 10 évvel ezelőtti önmagadat jellemezd kérlek.

Még inkább munkamániás voltam és akkoriban még szerettem mindent magam csinálni. Meg kellett tanulnom delegálni és vezetni. Ugyanakkor csak az előnyét látom annak, hogy régen ilyen voltam, hiszen irányítani csak az tud, aki csinálta is, vagyis van tapasztalata.


2001-ben alapítottad a Hinora Marketing Groupot. Hogyan emlékszel ezekre az időkre? Mi hozta meg a döntést, hogy saját céget alapíts. Akkor mely területen volt a fő hangsúly?

A Ringier Kiadónál dolgoztam az évezredfordulón a hirdetési osztályon. A feladatom akkoriban ( 20 évesen ) hirdetési felületek értékesítése volt, amely rengeteget segített abban, hogy megalapítsam ügynökségemet. Kezdetben csak médiatervezéssel-és foglalással foglalkoztunk, de egy-két éven belül már saját grafikusokkal, webfejlesztőkkel, szövegírókkal és egyéb specialistákkal dolgoztam. Nekem a világ legtermészetesebb dolga volt, hogy vállalkozó legyek. Olyan természetes volt, mint a levegővétel. Mindig hittem magamban és abban, hogy rengeteg munkával, illetve megfelelő stratégiával sikeres lehetek a versenyszférában.

Véleményed szerint 2001 óta az online marketing szakmában mik azok a lépcsőfokok, amik nagyban megváltoztatták, fejlesztették ezt az iparágat? Elsősorban a magyar piacra gondolunk.

Inkább arról beszélnék, hogy a marketingben az egyik legnagyobb lépcsőfokot az online tér jelentette, ugyanis a mérhetőség és a célcsoportok pontosabb elérése a hagyományos médiával szemben más dimenzióba helyezte a kommunikációt. Ez pedig hatalmas előny, hiszen kisebb büdzsékből is lehetett sikeres kampányokat folytatni. Emellett mindenki létrehozhatta „saját médiáját” ( pl. weboldal ), amely a legfontosabb marketingkommunikációs eszközzé vált. A közösségi média megjelenésével pedig a kocka végképp el lett vetve. A digitalizáció megújította és folyamatosan megújítja a marketinget – gondoljunk például az automatizált folyamatokra, a szoftverekre, a virtuális- és kiterjesztett valóságra, stb. – és az egyik legizgalmasabb szakmává változtatta, amelynek lekövetése is már komoly feladat. A magyar piac adottságaiból adódóan lekövető piac, így a lépcsőfokokat „megörököljük” a fejlettebb piacoktól.

Ha magad kéne jellemezni, akkor mik azok a jellemzők, amik a Hinora Marketing Groupot is sikerre vitték, valamint minek köszönheted, hogy 2013 óta Te vagy a Magyar Marketing Szövetség elnöke?

Nem szeretem magamat jellemezni, de talán a környezetem is megerősítheti, hogy a stratégiai gondolkodásmód, az összefüggések értelmezése és kezelése, a „semmi sem lehetetlen” mentalitás és az egészséges önbizalom mindig jellemezték a munkámat. Amikor megválasztottak ( idén tavasszal immáron másodszor ) az MMSZ elnökévé, akkor is azt mondtam, hogy nem én vagyok a legjobb marketinges az országban, de az egyik legjobb vezető vagyok a marketing-és kommunikációs iparágban. A Hinora Groupot is négy fontos tényező jellemez: stratégia, kreativitás, marketingkooperáció, technológiai tudás. Ezek az ügynökségi világban nem elhanyagolható szempontok.

A 26. Marketing Konferenciát azzal nyitottad meg, hogy számodra azok a marketing hősök, akik nem csak követik a trendeket, hanem alakítják is azokat. Mely olyan megoldást emelnél ki (akár többet is), amiben a Te céged volt úttörő?

Az ügynökségi világban nem nagyon tudsz egyedül úttörővé válni. Kreatív megoldásaink vannak, amelyeket ügyfélelégedettség és szakmai díjak jellemeznek. Míg egy startup vállalkozás esetében fontos valamiben úttörővé válni, addig nálunk nem ez a meghatározó. A trendek lekövetése az üzleti tevékenység, míg a trendek alakításához már kreativitásra van szükség. Ma is azt látom, hogy a kreativitás sok esetben – akár az automatizált folyamatoknak köszönhetően is – kezd háttérbe szorulni. A 26. Országos Marketing Konferencia erre a problémára is szerette volna a figyelmet felhívni. Ezért is szeretem a reklámügynökségi világot, hiszen a legfontosabb szellemi termékünk a kreativitásunk, így ha az ügyfelek is partnerek ebben, akkor kicsit mindennap tudunk „marketing hősökké” válni.

A 27. Marketing Konferencián pedig azt javasoltad, mindenki üljön fel egy lóra és vágtasson. Oldalunk főleg a KKV-knek szól. Nekik mit tanácsolnál? Kit kövessenek? Kinek a lovára üljenek fel?

A tavalyi konferenciának a fő kérdése az volt, hogy a nagy üzleti/vállalkozói vágtázásban hogyan találod meg a pillanatot, amikor a megfelelő üzeneted találkozik a hozzáillő fogyasztóval. Manapság az időnek nagyobb értéke van, mint a pénznek és vevőinknek is időből van a legkevesebb. Hogyan és mikor érdemes őket megszólítani, milyen üzenettel? Ezekre általános válaszok nincsenek, csak perszonalizáltak. Ami viszont mindenkire érvényes, üljön fel a saját lovára, folytasson lead management tevékenységet és elemezze az adatokat. Komplex digitális marketingstratégiával kell rendelkezni, hogy megtaláljuk azt a bizonyos pillanatot.

A 28. Marketing Konferencián felülhettünk a marketing vidám parkjában szinte bármire. Mi a digitális előadásokon ott voltunk. Nekünk tetszett. Bejött, a dupla előadók gondolata. Te hogy gondolsz vissza a legutóbbi konferenciára?

Nem titok, hogy minden évben én vagyok az Országos Marketing Konferencia projekt vezetője. Így külön örülök minden visszajelzésnek, akár pozitív, akár negatív. A rendezvénnyel óriási felelősségünk van, hiszen ez a marketingszakma elsőszámú eseménye. Az résztvevői vélemények nagyon pozitívak voltak és én is úgy gondolom, hogy sikerült premier és páratlan tartalmakat létrehoznunk. De már ilyenkor tudom, hogy jövőre milyen további fejlesztéseket szeretnék. Egy biztos 2018-ban is 3 napos lesz, az egyedi páros előadásokat pedig a második napra is kifogjuk terjeszteni. Az egyik legfontosabb hír viszont, hogy az Országos Marketing Konferencia a következő esztendőtől új márkanéven – Marketing Summit Hungary – várja a szakmát és a marketing tevékenységet végzőket.

Nem hiába kérdeztem végig az elmúlt három év Marketing Konferenciáit. Mit tapasztalsz a magyar globális marketing piacon? Látsz évről évre változást? Ezek a konferenciák erre nagyon jól rámutathatnak.

Milyen változásra gondoltok pontosan? Nagyon sok minden változik évről-évre legyen szó trendekről, megoldásokról, piaci szereplőkről, iparági-, és társadalmi környezetről. A magyar piac meglehetősen kicsi, ugyanakkor nagyon sokan vannak benne. Ez elsőre ellentmondásnak tűnik, de valójában kevesebb a hiteles, minőségi piaci szereplő, mint az úgynevezett megélhetési szakértők. Az Országos Marketing Konferencia főszervezőjeként és az MMSZ elnökeként ezt a problémát minden évben megtapasztalom. Viszont számtalan szakmai változás is van elsősorban a technológiának köszönhetően, így a konferencia szervezésben az egyik legnagyobb kihívás, hogy az adott évben hová helyezzük a fókuszt, milyen tartalmakkal tudjuk leginkább segíteni a marketing tevékenységet végzőket.

A blogunk alapításának egyik alapja a csalódottság volt. Csalódtunk több olyan magát mesternek, majd kókler munkát végző „szakiban” akikkel volt „szerencsénk” együtt dolgozni. Neked erről mi a véleményed? Mennyire hígul az online marketing szakma? Nem túl sok az önjelölt online marketing guru?

Az előző kérdésnél már kitértem erre a problémára. Nagyon hígul a szakma és ez nem jó irányba viszi a marketing megítélését. Több facebook csoportban is jelen vagyok, amolyan csendes megfigyelőként és érzékelhető, hogy egyre-több piaci szereplőt zavar ez a negatív folyamat. A Magyar Marketing Szövetségben is felismertük ezt a problémát, amelynek eredményeként 2018-ban bevezetünk egy minősítési rendszert az összes szakember, illetve vállalkozás részére. Célunk a minősítési rendszerrel, hogy kiszűrjük a kóklereket és többségben legyenek a regisztrált és minősített piaci szereplők. A minősítési rendszer külön platformot kap a marketing.hu domain címen, ahol regisztrált és minősített szakembereket/szakértő cégeket/képzéseket lehet majd keresni és találni. A marketing témájú konferenciák megítélésére is külön szempontokat fogunk meghatározni.


Ha már szakértő vs szakártó volt az előző kérdésnél. Te kit tartasz az online marketing szakmában igazi szakértőnek?

Elsősorban azokat a szakembereket, akik minden évben meghívást kapnak tőlünk, hogy előadóként, illetve oktatóként csatlakozzanak az éves nagy konferenciánkhoz és a marketing akadémiánkhoz, vagy akik zsűri tagként kerülnek felkérésre szakmai díjainkhoz ( Marketinggyémánt Díj, Az Év honlapja Díj, Városmarketing Díj ). A KKV Marketing Akadémiánk 2018-ban amúgy teljesen megújul és Digital Masters néven várja majd hallgatóit. Valamint azokat a piaci szereplőket is igazi szakértőknek fogok tartani, akik regisztrálnak minősítési rendszerünkbe és minősítésért is folyamodnak majd. Természetesen több olyan igazi szakértő is dolgozhat a piacon, akiket még nem ismerek, de tudniuk kell, hogy szeretnék ővelük is találkozni. Az én ajtóm mindenki előtt nyitva áll, örömmel veszem, ha ismeretlenül is felveszik velem a kapcsolatot.

Kit gondolsz a céged legnagyobb konkurenciájának?

A legnagyobb magyar tulajdonú ügynökségeket. Most ingyen reklámot nem csinálnék egyiknek sem.

Kis túlzással, ha valaki létrehoz egy Facebook oldalt már Social gurunak mondja magát. Ha küld egy edm-et, akkor a hírlevelezés istenének tekinti magát és sorolhatnám. Te mit javasolsz? Ekkora kínálatban egy KKV cégvezető hogyan válasszon marketing partnert? Mi alapján hozzon döntést? Például az ár mennyire legyen befolyásoló tényező?

Áprilisig kérek türelmet és utána a marketing.hu oldalon könnyedén lehet majd keresni és találni regisztrált és minősített szakembereket/szakértő cégeket szabadszavas/kulcsszavas keresőben. Az ár egyáltalán ne legyen befolyásoló tényező, maximum pozitív irányba. Ha valami például olcsó azt én magánemberként figyelembe se veszem. Valljuk be, hogy az ami olcsó az legtöbbször drága is..

Előző kérdéshez kapcsolódóan, mit javasolsz annak, aki nem kiszervezni szeretné, hanem ő magát, esetleg kollégáját kitanítva, házon belül szeretné megoldani az online marketinget. Nekik milyen képzést, előadást javasolsz?

Nagyon nem mindegy, hogy egy adott terület specialistáját vagy egy olyan kollégát szeretnénk szervezetünkben tudni, aki képes átfogóan az online marketing tevékenységet irányítani. Alapból annak a híve vagyok, hogy a megbízói oldalon dolgozó marketinges elsősorban azért feleljen, hogy a vállalati kultúra és folyamatok szerves, stratégiai részévé váljon az ( online ) marketing. Kimagasló marketingkooperációs készségekkel rendelkezzen és minden területhez értsen legalább annyira, hogy képes legyen „briefelni” és tárgyalni külsős, vagy akár belsős szakembereivel. Fontosnak érzem azt is, hogy valaki a szervezeten belül képes legyen specializált tudást igénylő feladatok elvégzésére is, de ez akkor is csak a második lépés. Így elsősorban a digitális marketing témájú átfogó képzéseket javasolnám, ilyen lesz a Digital Masters is és ennek elvégzése után javasolnám a specializált képzéseket. Gondoljunk bele, hogy mit ér a specializált tudás ( pl. szövegírás, google, facebook, stb. ), ha nem látjuk az online marketing „big picture-ét”? A marketing.hu áprilistól ( specializált ) képzéseket is fog ajánlani.

A marketing szövetség által indított kkv marketing akadémia milyen sikerrel fut? Ott is látjátok a tanulás iránti vágyat? Friss kurzusokat még nem találtunk az oldalon, lehet tudni mi a következő indulási dátum?

Előző válaszaimban már olvasható volt, hogy az Országos KKV Marketing Akadémiát teljesen átalakítjuk 2018-tól. Ennek nem az a oka, hogy nem voltak sikeresek az akadémia előző évei. Mindegyik évben telt házzal mentek képzéseink. Két fő indokunk volt a változtatásra. Az egyik, hogy Magyarországon a „kkv” kifejezést teljesen lejáratták, ezért az akadémia nevét mindenképpen szerettük volna átnevezni. A másik, hogy a kis-és középvállalatok marketing tevékenységének 90%-a az online területekre fókuszál, ezért digitális marketing akadémiaként folytatjuk, amelynek márkaneve a Digital Masters. Digitális mestereket kívánunk képezni, akik képesek átfogóan, naprakészen, kreatívan menedzselni és végrehajtani egy szervezet online marketingjét. Természetesen specializált tudást is adunk majd leendő hallgatóinknak a legfontosabb területeken. Tavaszi képzésünk időpontjai: április 6, 13, 20, 27. A vizsga napja pedig május 4-e. A digitalmasters.hu weboldal január végétől lesz éles, regisztrálni a képzéseinkre február 5-től lehet majd.

Melyek a Marketing Szövetség és a Hinora Marketing Group a tervei 2018-ra? Mit vártok az új évtől?

Az MMSZ projektalapú működése minden évben meghatározza az adott évet. Vannak felülről – vagyis a Szövetség elnöksége – által indított projekteink ( marketing.hu – szakmai minősítési rendszer; Marketing Summit Hungary – a szakma elsőszámú konferenciája; Digital Masters – a digitális marketing akadémia; díjaink – Marketinggyémánt Díj, Év honlapja Díj, Városmarketing Díj; Térítésmentes tanácsadás – Fogadóóra intézménye, stb. ) és vannak alulról – vagyis partnereink, tagjaink – által szervezett programjaink. Ezek mellett folyamatosan ellátjuk szakmai érdekképviseleti teendőinket. Célunk 2018-ban sem lesz más, mint hogy segítsük, támogassuk a marketing tevékenységet végzőket és fejlesszük a hazai marketing színvonalát.

A Hinora Group fő üzleti terve, hogy a 2017-es rekord évet beállítsa, fő szervezeti terve, hogy két kiemelt divíziónk ( Digitális és PR ) élére megtaláljuk a Managing Partnereket, amelynek célja, hogy újabb szervezeti szintet léphessünk, fő szakmai terve, pedig továbbra sem lehet más, mint az ügyfélelégedettség és a szakmai elismerések szerzése. A Hinora Group is minősíteni szeretné magát és kollégáit az MMSZ minősítési rendszerében.

Rengeteg munkát és lehetőséget várok az új évtől.


Egy kis magánélet…

Hogy kell elképzelni Hinora Ferenc egy átlagos napját?

Reggel 9-től kezdek dolgozni, a tárgyalásimat megpróbálom délelőttre szervezni. Mindennap 20 óráig dolgozom, kivéve pénteken, amikor délután háromkor leteszem a lantot. Pénteken és hétvégén pedig a családi programok mellett sokat sportolok. Ugyan nem keveset dolgozok, de minden évben többször vagyok szabadságon. Egy évben két nagyobb nyaralást is beütemezek. Viszont online mindig elérhető vagyok, még a világ másik felén is.

Családapaként éled az életed. Mennyire tudod szétválasztani a munkát és a családot? Itt arra gondolunk, hogy mivel online világban dolgozunk, nálunk is előfordul, hogy még otthon kicsit oda ülünk a gép elé. Nálad ez hogyan alakult ki? Csak az irodában dolgozol, vagy néha haza is kerül egy kis munka?

Néha szoktam otthonról is dolgozni, de nem szeretek. Jobb nekem a kollégáim közelébe lenni. Vezetőként szeretem utoljára becsukni az ajtót. Igaz viszont, hogy soha nem én nyitom ki. :) 

Minden interjú alanyunknak igyekszünk kellőképpen utána járni, mint szakmailag, mint kicsit a magánélet, hobbi területén is. Nálad találtunk egy érdekes sportot, amiről nem biztos, hogy mindenki tudja, hogy egyáltalán létezik. Ez a footgolf. Sőt, nem csak űződ, hanem bizonyos titulust is betöltesz a sportágon belül. Mesélnél erről kicsit bővebben?

2011-ben golfozóként ismerkedtem meg a footgolf-al. Első látásra szerelemmé vált, hiszen a két kedvenc sportágam a labdarúgás és a golf ötvözete, amelyet csodálatos környezetben játszunk Magyarország és a világ legszebb helyein. 2018 decemberében lesz a sportág 3. világbajnoksága Marokkóban, amelyre sportvezetőként és játékosként is külön készülök. A footgolf ismertsége eszméletlen ütemben nő az egész világon, a világbajnokságon már 30 ország fogja magát képviseltetni. 2016-tól a Magyar Footgolf Szövetsége alelnöke vagyok.


Utolsó kérdés: Ki az a 3 online marketing szereplő, akiről szívesen olvasnál egy hasonló interjút?

Nem emelnék ki senkit, nem szeretnék bárkit is kihagyni, megbántani.
 
+1: készítünk egy olyan oldalt, ahova az interjú alanyok által javasolt online marketing eszközök, szoftverek, programok kerülnek fel. Neked mely ilyen eszközre esik a javaslatod?

Nagyon sok eszköz, szoftver van. Minden eszközt szeretek perszonalizáltan ajánlani, így most nem javasolnék semmit. Viszont bárki, aki privátban megkeres és elmondja, hogy mivel foglakozik, milyen céljai vannak, stb., akkor szívesen ajánlok. Eszközök csak személyre/célra szabottan.

Cikk témakörei

Szerző További cikkei

Sajtóhír - Elrajtolt a Marketing.hu
Júniusban hivatalosan is elindult a Magyar Marketing Szövetség Marketing.hu elnevezésű minősítő platformja.

A felületen marketing szakemberek és cégek is regisztrálhatnak, a részvétel önkéntes, ám ajánlott, hiszen egyfajta tanúsítványként is szolgál.

Minősítő rendszerrel tisztul a marketingszakma
A Marketing&Media magazinnak adott interjút Hinora Ferenc, az MMSZ elnöke a Marketing.hu minősítő rendszer kapcsán.

Az interjúban elmondta, hogy számít vitákra a szervezet által indított új minősítő rendszer kapcsán, azonban a marketingszakma túlnyomó többsége inkább egy újabb lehetőséget lát benne. A legfontosabb cél egyelőre a regisztráltak számának növelése, az év végére 200-250 szakemberrel és céggel számolnak a rendszerben.