Idén első alkalommal állította össze a Magyar Marketing Szövetség és a Marketing&Media magazin szakmai zsűri bevonásával a legsikeresebb hazai marketingvezetők rangsorát. Az 50 fős listán szereplő szakemberek meghatározó szerepet játszanak abban, hogy hova kerül a hazai reklámpiacon elköltött mintegy 200 milliárd forint, emellett nagy hatással vannak a médiapiaci változásokra is. Nem feltétlenül azok kerültek be a Top 50-be, akiknek a legnagyobb a hirdetési büdzséjük, sokat számít a hatékonyság és az adott szakemberek szakmai megítélése is. A lista élén Bánhegyi Zsófia végzett, és a rangsor érdekessége, hogy több hölgy található rajta, mint férfi.

Általában a cégvezetők, gazdagok és a hírességek kerülnek reflektorfénybe, illetve a különböző rangsorokba, a Marketing&Media magazin a Magyar Marketing Szövetséggel összefogva azonban arra vállalkozott, hogy azokat mutassa be, akik a marketing büdzsé elosztásáról, több százmilliárd forint mozgatásáról döntenek Magyarországon. Az idén első alkalommal elkészített TOP50 marketingvezető rangsorhoz szakértő zsűrit kértük fel, részben szakmai szervezetek, részben pedig nagy ügynökségek képviselőit. A lista egy másik különlegessége, hogy teljesen politikamentes a rangsor, csak szakemberek kerültek be.

Meglepően kicsi a közös halmaza a legsikeresebbnek tartott marketingvezetőknek és a hazai reklámpiac legnagyobb hirdetőinek. Ennél is kisebb az átfedés a legsikeresebb marketingesek és a médiapiac legbefolyásosabbjai között. Leginkább ez a két megállapítás szembeötlő az 50-es marketinges rangsor szereplőit végignézve. Az pedig örömteli, hogy amíg a múlt hónapban publikált médiaipari összeállításunk már-már zavarba ejtő mértékben bővelkedik a politikához közel álló szereplőktől, addig a mostani, marketinges rangsorunkban csak mutatóban képviseltetik magukat.

Nem a pénz számít

Az 50 legsikeresebb marketinges rangsoránál kevésbé számított a hirdetési büdzsék nagysága. Az összeállításunk élén szereplő Bánhegyi Zsófia által képviselt Magyar Telekom a jelentős hazai hirdetők közé tartozik, de korántsem a legnagyobbak. A Kantar Media 2015-ös adatai szerint a hatodik helyen végeztek a hirdetői toplistán. Az idei év első négy hónapjának összesített költési adatai szerint pedig a nyolcadikak lettek.

A lista második helyén áll Horváth Magyary Nóra, a K&H Bank kommunikációs ügyvezető igazgatója. Ez a pénzintézet sem 2015-ben, sem az idei év eddigi részében nem volt ott a 25 legnagyobb hirdető között, és ugyanez elmondható a harmadik helyen álló Molról is. Az olajipari céget Szollár Domokos kommunikációs igazgató képviseli az összeállításunkban. Persze a Mol esetén meg kell jegyezni, hogy a Kantar Media által nem mért szponzorációs költések terén valószínűleg a legnagyobbak közé tartoznak Magyarországon, hiszen évi kétmilliárd forintot fordítanak erre. A Magyar Állami Operaház marketingkommunikációját irányító Turkovics Monika, aki az előkelő negyedik helyen végzett, sem ül gigantikus büdzsén.

Italosok az élen

A fentiekből is látszik, hogy a marketinges Top 50-ben a reklámköltés mértéke mellett sokat nyomtak a latban a szakmai sikerek, illetve az adott személy megítélése. Ez egyébként különösen látványos akkor, ha a marketinges szakemberek cégeit besoroljuk a Kantar Media által használt hirdetői szektorokba. A listaáras reklámköltési adatok alapján ugyanis már jó ideje magasan a gyógyszeripari szektor a legnagyobb hirdető, a dobogó második helyén a kereskedelem, a harmadikon pedig az élelmiszerszektor áll.

Ehhez képest a toplistánkon szereplők közül a legtöbben (18 százalék) az italszektorban dolgoznak. Második helyen a 16 százalékos pénzintézetek, harmadikon pedig a lista helyeinek 12 százalékát elfoglaló élelmiszer-ipari cégek állnak. A gyógyszeripari vállalatokat pedig mindössze ketten – a Teva Magyarország és a Richter Gedeon részéről – képviselik az összeállításunkban, azaz a részarányuk négy százalékot tesz ki.

A hirdetési piacon betöltött súlyukhoz képest több távközlési cégnél dolgozó szakember található a toplistánkon, méghozzá a Top 50 tíz százaléka. Csakúgy, mint az autós cégeknél tevékenykedő marketinges szakemberek, akiknek a reklámköltése az utóbbi néhány évben nem nagyon pörgött. Tavaly az autós a kilencedik legnagyobb hirdetői szektor volt, 2016 első négy hónapjában pedig a nyolcadik helyre jöttek fel.

Összességében a reklámpiaci súlyához hasonló mértékben képviselteti magát az 50-es összeállításunkban az élelmiszer-, valamint a szolgáltató szektor. Alulreprezentált a kereskedelem, a szépségápolás, a gyógyászat és a kultúra, szabadidő, szolgáltatás szegmens. Felülreprezentáltnak pedig az italos cégek, a bankok és pénzügyi szolgáltatók, a távközlési, továbbá az autós vállalatok számítanak. A legjelentősebb hirdetői szektorok közül nincs olyan, amelynek képviselője ne került volna be az 50 legsikeresebb marketingvezető közé.

Hatékony alapítvány

Sok esetben éppen a nagy reklámbüdzsé hiánya mutatja meg, hogy valaki mennyire jó kommunikációs szakember. Különösen igaz ez a nonprofit szervezetekre, amelyek közül ketten is bejutottak a listára, s azon belül is mindketten a Top 20-ban végeztek. Név szerint Danks Emeséről van szó, aki a hazai UNICEF első embere, illetve Fodor-Kovács Éváról, a Bátor Tábor Alapítvány marketing- és kommunikációs vezetőjéről. Mindkét szervezet egyedi kommunikációval igyekszik kitűnni a nonprofit szektor többi szereplője közül, és sikeresek is ebben, és ezt általuk elnyert reklámhatékonysági díjak is igazolják. Ezeknél a szervezeteknél a beérkező adományok nagyságán is könnyen mérhető a marketingkommunikációjuk hatékonysága. A Bátor Tábor Alapítvány például tavaly az egyszázalékos felajánlásokból a második legnagyobb összeghez jutott.

A TOP50 marketingvezető rangsor összeállításában résztvevő zsűri tagjai: A zsűri tagjai: Aczél László (MAKSZ), Blaskó Nikoletta (ACG), dr. Berkes Péter (BrandFestival), dr. Fazekas Ildikó (ÖRT), Gábor Iván (Cafe), Gulyás János (MEC), Hinora Ferenc (MMSZ), Hivatal Péter (DIMSZ), Huszics György (DIMSZ), Lakatos Zsófia (MPRSZ), dr. Nagy Bálint (IBS), dr. Papp-Váry Árpád (METU), Ritter Tamás (Marketing&Media), Somlói Zsolt (Mindshare), Urbán Zsolt (MRSZ).

November 18-án, az Országos Marketing Konferencia második napján rendezik meg az I. Marketing Masters-t. Az egyedülálló eseményen a rangsorban szereplő legsikeresebb marketingvezetők is részt vesznek.

 

Az összeállítást teljes terjedelmében, illetve a TOP50-es listán szereplők portréit a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

 

Forrás


Vissza

hírlevél

Név:*
E-mail cím:*
Az adatvédelmi nyilatkozatot elfogadom: Igen

Partnereink

Kapcsolat

mail  marketing@marketing.hu

phone  +3630 297 2139, +3620 245 8796

place  1142 Budapest, Kassai utca 71.