20140527 153142 A közelmúltban nagy örömünkre jó néhány tag csatlakozott szervezetünkhöz! Az év során csak néhány alkalommal van lehetőségünk tagjainkkal személyesen is találkozni, ezért az idei Közgyűlést rendhagyó formában, kísérőprogramokkal gazdagítottuk.

„A Magyar Marketing Szövetség fontosnak tartja, hogy a szakmai trendekről első kézből nyújtson tájékoztatást tagjai részére, ezért most először rendhagyó módon két kerekasztal beszélgetéssel indítottuk el a Közgyűlést.” – mondta Hinora Ferenc, a Szövetség elnöke.

A kezdeményezés kitűnő fogadtatásra talált.   Sikerrel fogadták a tagok és a pártoló szimpatizánsok is. A megszokott létszám duplája volt jelen az elejétől a végéig.

A két kerekasztal-beszélgetést a marketing szakembereket foglalkoztató fontos témákra szervezték és a terület ismert szakértőit kérték fel arra, hogy a trendekről és a várható fejlődési irányokról osszanak meg gondolatokat. A beszélgetéseket Román Balázs, a Kreatív főszerkesztője moderálta. A kétszer egy órás beszélgetésen sok értékes tartalom hangzott el.


A „B2B Marketing a gyakorlatban, 2014 trendjei”című beszélgetésben Dr. Papp-Váry Árpád, a BKF Marketing Intézetének igazgatója, főiskolai docens, Dr. Piskóti István, a Miskolci Egyetem Marketing Intézetének igazgatója, Pataki Gábor, a Corwell Kft. marketing és kommunikációs igazgatója, Szántó Gabriella, a Hungexpo marketing igazgatója vettek részt.


Az első beszélgetésből kiderült B2B marketingben az innováció felértékelődik, ahol elsősorban problémamegoldást, bizalmat adunk el, és nincs konkrét termék, nincs konkrét igénymegfogalmazás arra, hogy mi legyen a termék vagy a szolgáltatás, mint a B2C-ben. A B2B-ben ügyfélérték alapján kell racionalizálnia marketinget, kooperációk határozzák meg a fejlődési irányokat.

Alapjaiban egész más a B2B és a B2C marketing, a B2B más gondolkodásmódot igényel. Lényeges hogy mivel a 21. században élünk és üzletelünk egymással - cég céggel, gyártó a forgalmazóval, nagyker a kiskerrel, stb. - intelligens eszközöket kell alkalmaznunk a gyakorlatban. Felértékelődött az informatika szerepe a CRM felépítésében, de nem lehet kizárólagos, hiszen a marketinges szerepét nem vehetik át a sokszor tapasztalt, rossz gyakorlatként működő informatikai rendszergazdák - hangsúlyozta Dr.Piskóti István. Mindemellett arra is felhívta a figyelmet, hogy ma már a korábbi tanulmányokat árnyalni kell és ha B2B marketingről beszélünk, akkor ott tudomásul kell venni, hogy nem a „vevő a király” mint a B2C területen. Mint elmondta: a B2B gondolkodásmód azt követeli, hogy ott az eladó irányítsa a piacot, ő az, aki kezdeményezi egyes trendek alakulási irányait. A vevője annyit kap belőle, „amennyit érdemel”- szögezte le határozottan a témában most megjelent könyv szerzőjeként és oktatóként is.

Fontos, bár kétségkívül majdnem minden cégnél a „nemszeretem” feladatok között van a korszerű adatbázis felépítése és a naprakész karbantartása - fogalmazott Pataki Gábor, aki maga is cégénél a „0-ról” kezdte ezt a nem kihagyható munkát. Mert, ahogy beavatott: csak a nullpontról indulva lehet jól meghatározni mit is szeretnénk elérni. Elmondta, hogy az sem mindegy ki áll egy-egy projekt mögött, és azt sem titokként fogalmazta meg, hogy az ügyfél sokkal többet ér, mint amennyit keresünk rajta. Éppen ezért kell a CRM felépítésre körültekintő figyelmet fordítani. A munkatársakat is kellőképpen erre a látásmódra kell hangolni, hiszen ha nem nyerjük el együttműködésüket az információk feltöltésére, akkor a CRM összeomlik.

Arra a moderátori kérdésre, hogy mennyi idő alatt lehet egy új és jól működő CRM rendszert felépíteni Szántó Gabriella nemes egyszerűséggel, röviden az igazat válaszolta: soha véget nem érő folyamatról van szó.  Hozzátette, hogy az elmúlt két évben a kiállítások szervezésénél egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a pontos és sokirányú adatbázis fejlesztésre, naprakész kezelésére. Elmondta, hogy az üzleti partnerekről közvetített információk értékesítésére komoly igény mutatkozik, ezért a közelmúltban kifejlesztettek egy terméket. Elmondta, hogy a szakkiállítások piaca hatékonyan működik, a B2B marketing fontos eszköze a kiállításon való bemutatkozás, az ottani üzletkötések, a cégek tervezik marketing-kommunikációs büdzséjüknél a szakkiállításokon való részvételt. A 80-as, 90-es évek sikeres közönségvásárainál tapasztalható egyfajta visszaesés, tehát a korábbi budapesti vásárvárosi hangulat visszahozása egyelőre várat magára, de a szükséges lépéseket, kapcsolatok kialakítását az önkormányzattal, más szakmai intézményekkel, partnerekkel, több-kevesebb sikerrel építik - tette hozzá.

Egyre több olyan névjegykártyával lehet találkozni az elmúlt években, amelyiken B2B marketing vagy ehhez kapcsolódó fogalom van feltüntetve, ami azt jelenti, hogy kezd mélyülni a szakterület. Ez az utóbbi években a nagykerek esetében tapasztalható inkább, de elérkezett az idő arra, hogy a kiskereskedők is motiváltak legyenek a B2B marketing elsajátítására és használatára.Viszont az is látható, hogy a business marketing a képzésekben is „nehezen megy át”, csak az ún. szakirányú továbbképzésekben foglalkoznak vele mélyebben, amikor is szerződnek ilyen irányú szaktudással bíró partnerekkel. Az alapképzéseknél erre nemigen van lehetőség - mondta Dr. Papp-Váry Árpád. 


Az „Állíts elő értéket tartalommal!” témájú beszélgetés résztvevői voltak: Hovanyecz Norbert, a Supershop Kft. ügyvezető igazgatója, Katona Norbert, a Szerencsejáték Zrt. marketing főosztályvezetője, Józsa Ferenc, az ExtremeNet Kft. ügyvezető igazgatója, Maráczi Gábor, a Magyar Turizmus Zrt.stratégiai és marketing igazgatója, Nagy Zoltán Péter, az OTP marketing igazgatója.

Román Balázs bevezetőjében elmondta: a hirdetői oldalon tartalom előállításra az utóbbi egy-két évben erőteljesen megjelent az igény, ami nemcsak a Kreatívnál, hanem a nagy médiaportálokon is észrevehető. Egyre több hirdető szeretne „valamilyen tartalommal” üzeneteket közvetíteni. Ennek nagyon sok „bűvös szava” van: pr-cikk, content marketing, branded content, amik kifejezetten érdekes és jól megvalósítható kommunikációs formák. Ennek ellenére mégis nagyon sokan különböző dolgokat értenek a tartalommal való érték előállításon.

A megbízóknál is tapasztalható, hogy sokan sokfélét értenek rajta, mivel az egyre specializáltabb célcsoporthoz vezető csatornákat meg kell tudni tölteni releváns tartalommal, aminek eszközei valóban többfélék - igazolta vissza a felvezetést Józsa Ferenc.

A mondanivaló tartalma és közvetítése szempontjából megváltozott a világ. 80 éve a szatócsboltba lement egy lány gyufáért, és azzal az üzenettel ment haza, hogy megérkezett a bontott csirke, az adott időben releváns tartalom volt, és megfelelő csatornaválasztással ért célba az üzenet a lokális közegben - kezdte hozzászólását múltba nézéssel Katona Norbert. Azzal folytatta, hogy a tartalom mindig egy adott szegmensnek kell szóljon,és nem csupán az új vevők megszerzése lehet a cél, hanem a törzsvevők ösztönzése is fontos üzleti szempont. Nagyon más az elérési csatorna például egy totójátékos vagy fogadói kör esetében, és egész más a Tippmix.pro-val kapcsolatos kommunikáció tartalma és formája.

Speciális, köztes „hídszerepben” értékelte cége tartalom előállítási helyzetét Hovanyecz Norbert, mivel az egyik oldalon van több mint 2,5 millió kártyabirtokos, aki él a kedvezményekkel és a pontokat gyűjti, másik oldalon pedig az üzleti partnereik - kereskedők és szolgáltatók - vannak. Mindkét kör számára egyaránt érdekes és értékelhető információval, személyre szabottan kell szolgálniuk.

A nagy cégek régóta állítanak elő saját maguk tartalmakat, belső magazinokat, újságokat, amik fontos tevékenységek, de ehhez cikkeket kell tudni írni, ami nem feltétlenül képessége minden vállalatnak. A tartalom menedzsmenthez erőforrásokra van szükség, ezt a munkát meg kell szervezni a facebook-tól a belső intranet magazinig. Bár a tartalomelőállítás költségei csökkennek, ma már nem akkora dolog egy szpotot előállítani, de a menedzselésre annál inkább komolyan oda kell figyelni – hangsúlyozta Nagy Zoltán Péter.

Későbbi hozzászólásában Katona Norbert ezzel kapcsolatban kiemelte, hogy a Szerencsejáték Zrt. szervezete, évekkel ezelőtti marketing és kommunikációs területi integrációra építve, felkészült az újszerű tartalom előállítási és menedzselési kihívásokra: képes a hagyományos csatornák, pl. a sorsolási műsorok mellett új, online-fókuszú médiumokat, eszközöket is releváns tartalommal, illetve akár saját applikációkkal megtölteni.

A turizmus marketing területén elég nehéz konkrét üzenetekkel megcélozni a potenciális kört, ez a műfaj alapvetően speciális tartalmak kialakítását igényli - mondta Maráczi Gábor. Az utazás kapcsán a motivációk eltérőek, ebből adódik az, hogy nemcsak a csatornák, hanem a célcsoportok is meghatározzák azokat a termékeket, amiket létre kell hozniuk.

A résztvevők közül néhányan jól működő tartalom marketing megoldást és esetleges hiányosságot vagy nehézséget is említettek.

Az OTP esetében például a legkomplexebb tartalom a bank oktatási központja, ahová évente tízezres nagyságrendű diák látogat el pénzügyi kulturálódás céljából. Itt komplex audiovizuális tartalmat kellett előállítani, amihez komoly tartalomfejlesztést kellett végrehajtani.

A Turizmus Zrt. erős a klasszikus tartalom előállításban, ami megmutatkozik a rengeteg kiadványban, és a különféle média csatornákon. Azonban extrém tartalmakat nem tudnak előállítani, mert távol esnek a klasszikus turisztikai marketingtől. Nehezen tudnak YouTube csatornát megtölteni, nehezen tudnak fiatalos posztokat elhelyezni a facebookra, és hasonlóan nehezen tudnak blogon keresztül kommunikálni, egyszerűen azért, mert nem erre vannak felkészülve, a szervezet nem erre van felépítve - osztotta meg a erősségeket és a hiányosságot is cége háza tájáról Maráczi Gábor. Most még 80%-ban a hagyományos közönséghez kell szólniuk, de ha az „Y” generáció számára akarnak releváns tartalmakat eljuttatni, akkor a jövőben fontos lesz tartalomfejlesztésre is gondolniuk.

Új csatornák, új tartalmakat igényelnek. A paradigmaváltásban hirtelen megváltozik nagyon sok minden - a fogyasztók különösképpen - akkor kulcsfontosságú ezekre jól és mielőbb reagálni. Meg kell vizsgálni, hogy maga a brand vagy a menedzsment mennyire képes ezeket a változásokat követni. A Supershopprogram facebookjelenléte 14 hónapos „meccs” volt - avatta be az indulási nehézségekbe a közönséget Hovanyecz Norbert. Ahogy elmondta kissé viccesen hatott, hogy például gondot okozott a cégimage-ből eredően az, hogy nem tegeződnek, így komoly kudarcot értek el a magázódó facebook posztokkal.

Katona Norbert megjegyezte, hogy az új tartalomközvetítési megközelítés nem szorítkozhat csupán az online eszközökre, hiszen az új generáció ki van éhezve saját élményre, amely igényt nem pusztán a virtuális térben, hanem akár a fesztiválok, tehát az eseménymarketing tudatos és integrált használatával is meg lehet tölteni releváns insight-tal.

A kerekasztal résztvevői mind egyetértettek abban, hogy akár saját médiáról, akár fizetett médiáról, akár szerzett médiáról van szó, tartalom előállításban az egyik legfontosabb szempont az etikai normák betartása. És a másik nagyon lényeges, hogy új csatorna választására és új tartalom közzétételére nagyon komolyan fel kell készülni, mert ez az új megközelítés alapvető és radikális hatással lesz már középtávon a médiahasználati szokásokra, így közvetve a médiavásárlások szerkezetére is. Erre valós válasszal, rugalmas megoldásokkal kell rendelkeznie a médiapiacnak is.

  20140527 154952   20140527 161348   20140527 144317

Képekben az eseményről


Vissza

hírlevél

Név:*
E-mail cím:*
Az adatvédelmi nyilatkozatot elfogadom: Igen

Partnereink

Kapcsolat

mail  marketing@marketing.hu

phone  +3630 297 2139, +3620 245 8796

place  1142 Budapest, Kassai utca 71.